kan iemand mij vertellen waarvoor leptine dien tijdens de zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
leptine oftewel het "honger hormoon"? bedoel je eetbuien?
Erna55
9 jaar geleden
Leptine regelt je hongergevoel.
Dit heeft niets te maken met zwangerschap.
Dus je vraag " waarvoor het dient " snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55 dat is incorrect. Leptine speelt zeker een rol tijdens de zwangerschap op de ontwikkeling van de foetus.

Het beste antwoord

Ik ben niet heel bekend met de effecten van leptine tijdens de zwangerschap, daarom vind ik je vraag alleen maar des te meer interessant! Daarom een +1 goeie vraag.

Ik heb het een en ander over deze relatie opgezocht in wetenschappelijke abstracts. Dit zijn een soort bondige samenvattingen van wetenschappelijke artikelen. Ik kan vanaf mijn thuiscomputer echt niet de hele artikelen downloaden, dus de details en onderliggende mechanismen moet ik je schuldig blijven.

Leptine is verhoogd tijdens de zwangerschap met een piekwaarde tijdens het derde trimester. Leptine speelt een rol in de ontwikkeling van belangrijke organen zoals o.a. het hart, hersenen, nieren en alvleesklier. Verlaagde leptine spiegels in de foetus kan in verband gebracht worden met groeibeperking van de foetus tijdens de zwangerschap.
Wijzigingen in plasma leptine tijdens de ontwikkeling zijn mogelijk geassocieerd met een verhoogd risico op het ontwikkelen van ziektes tijdens het verdere leven van het kind zoals hart- en vaatziekten, nierziekten en metabole afwijkingen door gestoorde orgaanontwikkeling tijdens de zwangerschap.

Daarnaast zijn er een paar opmerkelijke effecten. Na de geboorte lijkt een toediening van stoffen die eenzelfde werking van leptine nabootsen een negatieve invloed te hebben op de ontwikkeling van organen. Paradoxaal genoeg wordt er gezien dat bij mensen met tekort aan leptine tijdens de zwangerschap juist een verbeterde ontwikkeling van organen tonen wanneer er na de geboorte leptine-achtige stoffen toegediend worden.
Hierdoor wordt dus vermoed dat leptine een rol speelt in de ontwikkeling van organen tijdens de zwangerschap.

Andere effecten die worden verondersteld van leptine tijdens de zwangerschap zijn:
- Groei en ontwikkeling
- Angiogenese (aanleg van bloedvaten) in de foetus en placenta
- Embryonale bloedaanmaak
- Hormoonsynthese
- Een invloed op prolactine hormoon

Er is echter nog veel onderzoek gaande rondom leptine en zwangerschap, de precieze effecten zijn ook in de wetenschappelijke wereld nog niet helemaal duidelijk. Ik hoop het zo iets verduidelijkt te hebben voor je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Hier heb ik zeker iets aan.