Kan een orgasme een bevalling makkelijker op gang brengen?

Ik hoorde laatst dat als een vrouw vlak voor de bevalling een orgasme opwekt, dat dat dermate ontspannend werkt dat de bevalling en wat daaraan voorafgaat makkelijker gaat?

Maar werkt dat ook zo en waardoor komt dat?
En wordt dat soms ook door medici geadviseerd/gedaan? Of zijn er makkelijkere methoden?

8 jaar geleden
16.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord. Wel eens dat er een groep vrouwen is die pleit voor een bepaalde manier van bevallen waarbij je tijdens de bevalling een orgasme krijgt en de bevalling minder pijnlijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.babybrabbel.nl/forums/bevallen/expliciete-vraag
Het kán werken, maar alleen als je lijf er klaar voor is. In theorie dus wel, maar in praktijk is het niet zo dat je eerder of sneller bevalt als zonder een orgasme voorafgaand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zonder = door.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik mag hopen dat er geen artsen zijn die je tijdens de bevalling op die manier een handje willen helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vics
Als dat met wederzijdse instemming is: waarom niet?
tinus1969
8 jaar geleden
@Vics, het adviesis dan ook anders, en gata meestal zo:
Zwangere: - ik wil dat die baby nou eens komt.
Verloskundige: - vanavond even sex hebben met je man,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, dat advies klinkt logisch. Maar ik heb een vrouw dus dat gaat al anders :-). En is vraag staat: "En wordt dat soms ook door medici geadviseerd/gedaan?"
Vandaar mijn reactie.
nounka
8 jaar geleden
Seks stond idd ook op het lijstje dat ik probeerde toen ik een beetje te rond was en echt wilde bevallen. Of al die dingen even goed werken of wetenschappelijk zijn is een andere vraag. Enkel werkte het niet bij mij,... en dat item heb ik toch enkele keren geprobeerd: ) . Ik had het van pikant eten. De vorige avond een pittige Chinees,... s'morgens naar moederhuis.
liveisgreat
8 jaar geleden
Ik weet het niet zo goed, heb het wel geprobeerd. maar ik had dan ook al 7 centimeter opening, en was een week "over tijd" met de bevalling.
elke dag weeën die dan weer stopten gedurende een week.
op een dag had ik hardere weeën, belde preventief de vroedvrouwen, die kwamen kijken en zegden dat het zou gaan starten. Maar die weeën stopten ook.
ik heb toen
- wonderolie gedronken (halve liter)
- wijnruitthee gedronken (mag ondertussen niet meer, het blijkt giftig te zijn :-/)
en nog gebeurde niks.
De volgende dag weer erge weeën. Dan heeft mijn verloskundige gezegd "ga gewoon even vrijen", wat ik ook gedaan heb. en inderdaad, dat hielp. Ik kreeg behoorlijk weeën maar ook die stopten.
Mijn man kreeg het op zijn heupen en zei "je hebt nu al de hele week weeën, kom we gaan gewoon op restaurant en dan zet je het gewoon even uit je hoofd".
En raad eens.... net als het bord met mijn eten op tafel stond kreeg ik persweeën. Mijn man geloofde het niet tot de restauranthoudster hem zei "als je nu niet met je vrouw naar huis rijdt dan bevalt ze hier".
Wij als gek naar huis. Weeën stopten weer.
Dan zijn we opnieuw gaan vrijen en toen is het eindelijk écht van start gegaan. Maar pas toen de vroedvrouw het water "brak" kreeg ik opnieuw persweeën.
Om maar te zeggen: het heeft telkens wel iets gedaan, maar of het de bepalende factor was kan ik niet zeggen. Geeft in ieder geval ontspanning....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kort samengevat: bij een orgasme (en daar heb je geen ander voor nodig) komt er oxytocine vrij in het lichaam en dat is het hormoon dat zorgt voor het samentrekken van de baarmoeder zoals dat ook tijdens de bevalling gebeurt. Echter de hoeveelheid is niet in verhouding tot de hoeveelheden oxytocine die bij een bevalling vrij komen. Bij tepelstimulatie komt het ook vrij en zo kan dat ook een stimulans zijn. Het is trouwens is ook individueel verschillend hoe gevoelig je bent voor oxytocine.
Conclusie: verwacht er geen wonderen van maar als het prettig voelt (ik vond een orgasme met een zo volle baarmoeder niet echt een feest...) dan kan het in ieder geval geen kwaad!
Tot slot is geduld een schone zaak, afgezien van medische inleidingen is er geen wondermiddel en kun je beter proberen te genieten van de laatste zwangere periode (ondanks slaapgebrek, pijnlijk bekken, maagzuur etc. ;-))

Het beste antwoord

Er zijn verschillende methodes om een bevalling op te wekken.

Soms is het nodig de bevalling op te wekken of de weeën te stimuleren. Deze methodes kunnen helpen:
- Strippen. De verloskundige gaat met één of twee vingers in de baarmoedermond en rekt deze met behulp van een ronddraaiende massage een beetje op. Hiermee worden de vliezen een beetje losgewoeld van de baarmoedermond en dit kan de productie van prostaglandine stimuleren.
Prostaglandinegel. Deze gel met het hormoon prostaglandine zorgt ervoor dat de baarmoedermond verweekt en verstrijkt en soms is dit voldoende om je lichaam aan te zetten om het verder zelf over te nemen en weeën te krijgen. Soms is het nodig om de gel een aantal keer in te brengen. Sperma heeft dezelfde werking. Dit werkt alleen als de baarmoedermond klaar is voor de bevalling, en dus rijp is. Let op: bij gebroken vliezen mag je geen geslachtsgemeenschap hebben.
- Orgasme. Prikkelt de baarmoeder en zet aan tot de productie van oxytocine.
- Tepelstimulatie. Door het stimuleren van de tepel wordt het lichaam aangezet om oxytocine te gaan produceren.
- Breken van de vliezen. Het hoofdje van de baby kan na het breken van de vliezen hard tegen de baarmoedermond aandrukken, waardoor de weeën worden gestimuleerd.
- Lopen en traplopen.

Een orgasme zet aan tot productie van het hormoon oxytocine.
Oxytocine speelt een rol bij de bevalling. Het veroorzaakt de contracties van het glad spierweefsel van de baarmoeder tijdens barensweeën ten gevolge van het oprekken van de cervix (= Ferguson-reflex). Na de eerste baring verandert daardoor de hormoonhuishouding van de moeder structureel. Vanaf dat moment zijn vrouwen bijvoorbeeld sneller ongerust als er iets met kinderen gebeurt of gevoeliger voor babygehuil. Oxytocine zorgt tijdens het zogen dat er sneller moedermelk wordt aangemaakt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi en uitgebreid antwoord. +
Ik zal de mijne verwijderen. Wel uit mijn antwoord de volgende toevoeging: De hersengebieden die actief zijn tijdens een orgasme (de cortex cingularis anterior en de insula) vertonen ook activiteit bij pijn. Een orgasme vermindert pijn bij vrouwen voor acht tot tien minuten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik studeer voor Kraamverzorgende (IG) en dit hebben wij ook in de lessen behandeld ;-) Als een vrouw moet gaan bevallen, en de vliezen zijn nog niet gebroken, schijnt het inderdaad te helpen als de vrouw seks heeft en een orgasme krijgt.
Ook als de vrouw nog niet is bevallen terwijl zij al wel uitgerekend is, helpt het soms als zij een orgasme krijgt om de bevalling zo te 'starten'.