Heeft het aantoonbaar nut voor moeder of kind om je kind zo snel mogelijk vast te houden na geboorte?

als je natuurlijk bevalt is je kindje vaak bloederig en vies, dan leggen ze hem/haar gelijk op je borst. Dit lijkt me nou niet echt lekker, kun je van te voren aangeven dat je dit niet wil? Heeft het enig nut om hem/haar vast te houden gelijk na de geboorte in plaats van als hij/zij een beetje afgedroogt en schoongemaakt is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Amadea
8 jaar geleden
Zo kijk je er nú tegenaan. Maar zodra je negen maanden erop hebt gewacht en de bevalling doorstaan, dan wil je waarschijnlijk niets liever en je kindje meteen zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wees blij dat je mag!
Bij mij zijn ze beide keren meegenomen voor onderzoek na de keizersnede en zag ik ze pas uren later weer. Daar heb ik nu nog steeds nare dromen van. En vele moeders met prematuren meer.
Ivana
8 jaar geleden
Dit is niet vies, dit is warm en leven. Je bent zelf minstens zo "vies" als de baby die uit jou geboren is. Dit is het heerlijkste moment in een vrouwenleven. Je geeft leven door en er is niets mooiers. Op het moment zelf voel je dat absoluut niet als vies, wat het dus ook niet is!!!!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoezo vies ??? Dat is wel de walgelijkste term over een pasgeboren baby die ik ooit heb gehoord vrees ik.....Kind is volkomen schoon, en er is niks bij dat niet uit je eigen lijf komt.
Zou dat ook weer een symptoom zijn van die verschrikkelijk doorgeschoten hysterie over hygiëne / schoon zijn?? JA, het heeft verschrikkelijk veel nut, is heel belangrijk en misschien wel een van de mooiste momenten van je leven als je je kindje meteen na de geboorte MAG vasthouden, ALS je een van de gelukkigen bent die dat moment MAG meemaken. Ik had er alles voor gegeven, al hadden ze onder de stront gezeten... Maar wie weet heb je net zo veel ''geluk'' als ik , en beval je met een gecompliceerde keizersnee en krijg je je kindje pas te zien als het schoon, droog . geluierd en tentoongesteld is. Hoef je dat "vieze" ding niet vast te houden. :roll:
Erna55
8 jaar geleden
Je bent nu zwanger, neem ik aan.
Je lijkt je vooral zorgen te maken over de " vieze" baby. Misschien is het een verrassing voor je, maar baby pissen, poepen en spugen ook na de bevalling. Wanneer je alleen kunt zien dat je kindje een "vies" iets is, dan is er wel iets goed mis met je. Heb je smetvrees, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de huisarts om hier hulp bij te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 ; plusje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe ben je zwanger geworden was dat ook steriel .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga eens in een ziekenhuis kijken, hoe het eraan toe gaat na een bevalling. Je zal niet bij de bevalling mogen kijken, maar je kunt wel beleven hoe het er op een kraamafdeling aan toe gaat. Je kunt moeders vragen hoe zij dit hebben ervaren, hopelijk kunnen die moeders je dan op andere gedachten brengen. Je zal horen dat geen enkele moeder vies is van haar kind en vanaf het eerste moment verliefd was op dat kleine mensje, dat dat het mooiste was dat ze ooit hebben gezien, dat geheel van haar afhankelijk is. Je zal ontdekken dat er wat mis is met jouw gedachtengang. Als je zwanger bent, praat hier dan over met de vader van het kind, hij moet weten dat jij zo denkt. Je zal het niet geloven, maar ik heb medelijden met je. Doe dit jezelf en je kind niet aan.
Amadea
8 jaar geleden
Er valt helemaal niet uit de vraag te concluderen dat vraagsteller momenteel zwanger zou zijn. Ik vermoed eerder dat zij denkt aan wat in de toekomst kan gaan gebeuren.

Antwoorden (3)

Het is goed om een pasgeboren kind op de borst te leggen omdat dat je baby beter warm houdt. Verder zijn er ook psychologische voordelen (rust, eerste contact).

Jij denkt nu dat dat vies is, maar in vergelijking met de rest van de bevalling valt dat best mee.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook kan het kindje dan direct drinken: ik heb van een verloskundige eens gehoord dat dat heel belangrijk is. Een kindje heeft een gigantische tocht doorstaan en moet nodig (letterlijk!) bijtanken: lekker ontspannen op de warme mama met een paar slokken warme melk. Voor veel baby'tjes duurt dat in het ziekenhuis wel erg lang waardoor ze in een hongerklop komen. Ze bibberen dan en hebben hard eten nodig. Vergelijk het met jezelf na een stevige work-out. Dan wil je ook wel wat voedingsstoffen hebben.
En óf dat aantoonbare voordelen heeft! Niet alleen is huid-op-huidcontact de beste manier om je kindje warm te houden, maar het vermindert ook allerlei stressreacties bij een pasgeboren baby (aantoonbaar minder stresshormonen en trouwens ook méér aanmaak van pijnstillende stofjes bij moeder én kind), verbetert de hechting en is van groot belang voor het goed op gang komen van de borstvoeding. Bij moeders die hun kindje niet direct kunnen zien doordat er iets met moeder of kind mis is of gaat tijdens of na de bevalling, komt de borstvoeding moeizamer op gang. Natuurlijk geldt hier: hoe langer het duurt voor er goed contact is, hoe groter het effect is. Maar effect is er zeker. En voor het geval je dit nog niet wist: die borstvoedingshormonen zijn niet alleen belangrijk voor de baby, maar ook voor de moeder: ze helpen de baarmoeder krimpen, zodat het risico op bloedingen afneemt.

Naast hormonale en psychologische effecten zorgt huidcontact - ook in een wat later stadium na de geboorte trouwens - voor een stabielere bloeddruk en hartslag, een betere ademhaling en minder huilen bij een baby. Er is zelfs een aantoonbaar effect op de hersenontwikkeling, al durf ik niet te zeggen dat ook daarin die eerste minuten zo belangrijk zijn.

Maar mocht je het zelf ooit mee mogen maken: ik durf je wel haast te garanderen dat een beetje bloed of slijm wat nog op je kindje zou kunnen zitten als ze hem op je borst leggen, wel het laatste is waar je je zorgen over zult maken. Je grens voor wat je genant of vies vindt is na een bevalling sowieso wel even tot het nulpunt gedaald, dus maak je daar maar niet druk over..

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is trouwens ook zo dat kindjes die direct op de blote borst gelegd worden, na verloop van tijd vaak zelf op zoek gaan naar de tepel. Dus niet alleen komt de borstvoeding beter op gang omdat het huidcontact de hormoonaanmaak stimuleert, het maakt ook het voor het eerst aanleggen gemakkelijker.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nog wat links toegevoegd met informatie over het belang van direct huidcontact na de geboorte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Perfect antwoord, zoals gewoonlijk. Ik was zelf een beetje te boos om een serieus antwoord te geven. Nog steeds eigenlijk, als ik de vraag weer lees.....dat arme kind. Het zal later maar een keer moeten poepen, of spugen, of erger : een gat in zijn hoofd vallen. Yikes, ga weg, je maakt mamma vies !
Het schoonmaken en afdrogen van het kindje is zo gepiept dus kun je het evengoed binnen een minuut bloot op je borst/buik krijgen hetgeen inderdaad heel veel voordelen kent. Aangeraden wordt het kindje het eerste uur huid op huid te laten maar dat uur mag dus ook een minuut later starten als het wat schoner en droger is. Het afdrogen is sowieso erg belangrijk omdat een nat kindje erg snel afkoelt!
Er zijn meer vrouwen die de voorkeur geven aan eerst drogen dus de 'boze' reactie van Marleen vind ik wat overdreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is geen boosheid Fionaa, dat is pijn, en daaruit voortkomend verontwaardiging. En gezien haar ervaringen niet overdreven, want o zo invoelbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is dan heel verdrietig voor Marleen, ik weet dat zich op dit gebied drama's kunnen afspelen maar vraagstelster wordt bij voorbaat zo ongeveer als slechte moeder afgeschilderd en dat vind ik niet terecht. Er zijn meer vouwen die zich niet zo veel voor kunnen stellen bij de vreugde van zo'n nat, glibberig en warm lijfje op je buik, getuige het feit dat er al 2 anderen het een goeie vraag vinden....