Vertonen foetussen ook uitdrukkingen van onbehagen?

Pas geboren baby's kunnen huilen en doen dat al snel na de geboorte. Een dergelijk huilen zal natuurlijk niet mogelijk zijn in de baarmoeder. Maar vertonen ze bijv. wel gezichtsuitdrukkingen die lijken op schreeuwen of huilen. Of is het allemaal nog peace en vree in de baarmoeder. Ik ben dan voornamelijk geïnteresseerd in de gezichtsuitdrukkingen en niet zo zeer in andere lichamelijke bewegingen zoals schoppen en draaien.

8 jaar geleden
1.6K
Ivana
8 jaar geleden
Ik heb prachtige foto's van de laatste maand van mijn kleinkind, foto's van de echo's. Daarop zie je prachtig de uitdrukking van het gezichtje en dat die uitdrukking wisselt. Je kon ook al zien dat het een kindje met veel haar was, al moest dat wel even door de behandelaar worden aangewezen en uitgelegd.

Het beste antwoord

Volgens deze studie wel:
Als ze honger of uitgeput zijn, hebben pasgeborenen slechts één middel om dat te laten zien, namelijk door te huilen. Deze reflex, die zich uit vanaf de geboorte, wordt aangeleerd in de buik van de moeder. Daar leert het kindje de spieren in het gezicht te trainen, dat concludeerden onderzoekers aan de universiteit van Durham en Lancaster in het Verenigd Koninkrijk. "Dat is van levensbelang voor de foetussen. Ze moeten vanaf de geboorte in staat zijn om pijn zichtbaar te maken", zegt Nadja Reissland het hoofd van de studie aan de universiteit van Durham. "Op die manier laten ze emoties zien aan hun ouders." Het team van dokter Reissland merkte op dat de foetussen vanaf de 24e week van de zwangerschap gelaatsuitdrukkingen begonnen te vertonen. Het gaat om simpele uitdrukkingen. De foetussen maken slechts van een deel van het gezicht gebruik, zoals lippen of wenkbrauwen. Na 36 weken begonnen de foetussen veel ingewikkeldere gelaatsuitdrukkingen te maken. Ze gebruiken dan veel meer spieren in het lichaam waardoor ze verschillende bewegingen tegelijkertijd maakten. Zowel de jongetjes als de meisjes deden dit.

Toegevoegd na 2 minuten:
"We weten echter nog niet of de foetussen wel degelijk al pijn kunnen voelen op 24 weken", zegt het hoofd van de studie. "Het onderzoek toont enkel aan dat gezichtsuitdrukkingen deel uitmaken van het ontwikkelingsproces van de baby."