In hoeverre kunnen de hormonen van de foetus de moeder beïnvloeden ?

Als een foetus/embryo gaat groeien komt er soms het mannelijk geslachtshormoon vrij om het kind uit te laten groeien tot een man. Maar komen deze en misschien ook andere foetale hormonen ook bij de moeder? Zo ja, wat voor effect kunnen die hebben?

8 jaar geleden
1.6K
Ivana
8 jaar geleden
Ik heb vaak gezien dat een vrouw die een mannelijke baby bij zich draagt er vrouwelijker uit gaat zien (zich bijvoorbeeld niet meer hoeft te epileren), omgekeerd, een vrouw die een dochter krijgt, krijgt mannelijker trekken. Heb het zelf ook ervaren. Maar of het inbeelding is weet ik niet. (Klopte wel altijd)

Antwoorden (1)

De hormonen van de foetus hebben een extreme invloed op de moeder. Een simpel maar veelzeggend voorbeeld is dat die hormonen er voor zorgen dat de progesteron die de foetus (ic de placenta) produceert ervoor zorgt dat de moeder 9 maanden lang niet ongesteld wordt.
Verder hebben die hormonen oa invloed op de energiehuishouding en samenstelling van het bloedplasma (waardoor allerlei bleodwaardes afwijken en een dele van de zwangeren diabetes ontwikkelt). Ook lijkt er een effect op het immuunsysteem (om te voorkomen dat de zwangere de baby herkent als lichaamsvreemd).