Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan men bij de fertiliteitskliniek kiezen welk geslacht het kind krijgt?

Iemand vertelde me vandaag dat men bij de fertiliteitskliniek kan kiezen welk geslacht het kind zal krijgen. En dat men zelfs kan vragen om een tweeling. Beide beweringen leken me nogal onwaarschijnlijk. Of is het werkelijk zo?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Geslacht kiezen kan maar is Nederland verboden in de meeste gevallen:
http://www.nataal.nl/index.php/informatie-geboortezorg/preconceptie/108-geslachtsbepaling6

Van die tweeling kan ik me even niks voorstellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst en vooral, ik ben geen arts en ook geen wetskenner over de Nederlandse wet.

Maar even uit ervaringen van kennissen.
Toch over dat deeltje van de tweeling.

Vaak worden er meer dan een bevrucht eitje ingeplant. ( vroeger zelfs heel wat meer) Dit omdat er naar het schijnt toch altijd dans is dat zo'n eitje niet tot bloei kan komen. En dat er toch toch een reserve is.
Al moet ik zeggen die kennis is misschien niet meer helemaal up-to-date met de nieuwe medische poespas.

Voor het kiezen van het geslacht,...
Blijkbaar kan het idd maar mag het alleen in Amerika en Cyprus
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Helaas kan ik me ervaringsdeskundige noemen mbt vruchtbaarheidsbehandelingen.

Nee men kan het geslacht niet kiezen als het gaat om vruchtbaarheidsbehandelingen.

Echter 1 manier kan het wel, maar dat is uit medisch oogpunt. Via ivf-pgd kan een voorgeselecteerde embryo teruggeplaats worden. Dit gebeurt wanneer er bijv sprake is van ernstige erfelijke ziekten. Sommige ziekten komen bij een bepaald geslacht niet voor en op die manier krijgt het stel dus een kans op een gezond kind.

Wbt tweelingen.. zo makkelijk gaat het helaas niet. Bij een derde ivf poging mogen er 2 embryo's teruggeplaatst worden, maar dat geeft geen garantie op een tweeling. De enbryos moeten nog innestelen en vaak overleeft er maar eentje van. Maar door er twee terug te plaatsen vergroot men de kans dus wel op een zwangerschap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding