Welke eigenschappen en/of vaardigheden moet je hebben als je een paard zadelloos wil berijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij noemen ze dat ook wel bareback riding of bareback.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oké, dank u

Het beste antwoord

goeie zit benen stil bereid zijn dat je er vanaf kan glijden en geen steun voor je handen op het zadel eerste keer ga stappen met iemand ernaast en daarna de rest
pony moet goeie ruggegraat hebben
billen tegen rug aan kan pijn doen door het doorzitten krijg je last van krampen

XxX valentina
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet goed kunnen paard rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste moet je weten hoe je met een paard om moet gaan, ook lichaamstaal van het paard herkennen. Evenwicht is belangrijk en hoe je een paard onder controle kunt houden als het bijv. op hol slaat. Leservaring in manege zou een pre zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt allemaal. +
En lef moet je ook hebben, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een betrouwbaar paard met een niet al te hoge schoft. Ik heb t vaak gedaan met alleen een halster+touw in galop door t bos..! Gevaarlijk, maar kicken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en volgens is een bibs van leer ook wel prettig :))
jodyenboyke
12 jaar geleden
nog zo'n gek.....halster paar gaatjes losser en springen over zelfgemaakte hindernissen. oefffff. Toch altijd zuinig op de paardjes geweest. Die bips van leer komt vanzelf wel hoor.
Maar lef, zelfvertrouwen, zelfkennis en evenwicht en een betrouwbaar paard, dan komt je een heel eind.
Je moet een goede zit hebben, bekend zijn met de gangen van een paard, goed in balans blijven zodat je niet gaat 'vasthouden' aan de teugels want dat is natuurlijk niet de bedoelding.
Verder moet je wat lef hebben, en een paard met een ronde rug en liefst vlakke gangen is wel zo handig.
Je kan beginnen door zitlessen te nemen op een manege, dwz aan de longe zonder zadel, of als tussenstap eerst met zadel maar zonder beugels rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+