Ben ik meer garen kwijt als ik op dunnere naalden brei dan staat aangegeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik vond het andere te los, dit is wat voller, maar het wordt een lappendeken en ik wil vooral zo zuinig mogelijk zijn met het garen, want ik schrok al best een beetje van wat het zal gaan kosten. (ik heb geen idee hoeveel ik nodig heb)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom was ik ook al bezig om hetzelfde lapje op zowel 4 als 4,5 te breien. Dan weeg ik ze daarna om te kijken welke het zwaarst/duurst is. Het moeten eigenlijk 65 lapjes worden, voor m'n moeders 65e verjaardag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen om tijd/moeite te besparen dacht ik: laat ik maar eens kijken of iemand het weet, dat gaat sneller. De luie mensch ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gebreide deken valt nog wel mee hoor ; een geháákte deken, DIE vreet pas wol. (Haken kost ongeveer 3 keer zoveel garen als breien - daarom haken we zo graag met hele grote gaten ;-)

Antwoorden (2)

Niet als je het patroon verder gewoon volgt. Alleen het eindproduct zal kleiner zijn dan oorspronkelijk de bedoeling was. Maar wil je bijvoorbeeld een trui in de juiste maat breien, dan zul je inderdaad meer garen nodig hebben.
Amadea
12 jaar geleden
Je maakt meer steken per centimeter, ofwel in de breedte als in de lengte, dus heb je meer garen nodig - in meters.
Echter, dunner garen heeft een langere looplengte op het zelfde gewicht, dus dat betekent niet automatisch dat je ook meer bollen nodig hebt.

De enige manier om precies te weten hoeveel wol je nodig hebt voor een project is de volgende :
- Brei een proeflap van één hele bol en meet hoeveel cm2 je hebt gebreid
- Bereken het oppervlak van de hele trui
Deel dat door het oppervlak van je proeflap.
Wel veel werk......

Je kunt ook een kleiner lapje maken, dat wegen, het oppervlak van de trui afzetten tegen het lapje, het gewicht berekenen en dan uitrekenen hoeveel bollen dat is. Klinkt bewerkelijk, maar valt wel mee.

Kortom, met dunne naalden heb je wel meer meters garen nodig, maar niet noodzakelijkerwijs meer bollen / meer gewicht.

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry, ik had begrepen dat je ook met dunner garen ging breien dan aangegeven.......zo niet, dan is het antwoord absoluut ja. Dunnere naalden, kleinere lapjes, meer garen nodig.

Hoe dikker de naalden , bij het zelfde garen, hoe groter het eindproduct.