Wat is de beste manier om Zee-pieren te bewaren?

Na een dag vissen blijven er tientallen zee-pieren over.Wat is een manier om deze te bewaren voor circa een week?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Neem een flink laagje kranten, verdeel de zeepieren over de krant, en strooi ze daarna wit van het zout, rol nu de kranten op en doe ze in een plastic zak, hierna kan je ze in de koelkast een aantal weken bewaren, in de vriezer een aantal maanden.
Wil je weer gaan vissen, haal ruim van te voren de kranten met pieren er uit, je zal dan zien, dat de pieren nu veel kleiner geworden zijn, maar de vissen vinden ze nu extra lekker.
Hoe zwarter de pieren zijn hoe beter het gaat, zijn de pieren rose of rood, dan blijft er niet zo veel van over, maar kan je er nog steeds mee vissen.
Het zelfde gaat ook met zagers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een duidelijke uitleg....bedankt!

Andere antwoorden (2)

De zeepier scheidt een zeer sterk jodiumhoudend vocht af dat de uitwendige kieuwen verstopt, waardoor deze sneller sterven. De kieuwen zijn de kleine uitsteeksels op de huid. Houdt ze ieder geval zo veel mogelijk uit het zonlicht en bewaar ze ter aller tijden koel. Zeepieren die al de hele dag mee zijn geweest op een vistocht en nog overblijven kunnen we nog wel enkele dagen bewaren. Een veelgebruikte manier is om een strook krantenpapier te gebruiken en de nog goed uitziende pieren ietwat uit elkaar te leggen. Rol de strook dan op en bewaar ze koel. Zo heb je als je na een dag of 2/3 nog wilt gaan vissen, altijd nog de beschikking over wat aas. Er worden door diverse mensen er wel aquaria erop na gehouden om ze zo te kweken en of te bewaren. Kweken van deze blijkt ontzettend moeilijk en komt dus in gevangenschap ook niet voor. Het bewaren onder de allerbeste omstandigheden in een aquarium houd meestal niet langer stand van enkele dagen tot 21 dagen. Gebruik de zeepier voor bijna alle vissoorten (behalve o.a. de geep) en aan het aas zal het niet liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien in een bak met zand op een koele donkere plek?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ah, met kranten en zout lees is. Zie link!

http://www.zeevisland.nl/Informatief/FAQ.htm