Waarom eten onze zebravinken geen fruit?

hallo we hebben zebravinken met eieren en het beste is om dan fruit bij te voeren.
we hebben geprakte appel,peer,pruimen enz geprobeerd maar ze eten geen fruit.
wat kan ik het beste doen of is er een alternatief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vogels
5.3K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Je kan het beste gewoon een stuk gesneden fruit geven. De mijne eten ook absolute niks dat tot een papje is gemaakt, maar als ik ze een stuk appel geef vinden ze het heerlijk. De mijne hebben op dit moment ook een nestle trouwens.

Het beste antwoord

De voeding dient te bestaan uit een zaadmengsel voor tropische vogels (in elke dierenspeciaalzaak te koop). Daarnaast is het belangrijk dat de vogels de beschikking hebben over eivoer (met name in de kweekperiode), onkruidzaden en 'verse' onkruiden zoals vogelmuur. Indien er jongen zijn voeren de ouders hun jongen ook graag met oud, in melk gedoopt wittebrood. Verder kan nog appel, sla (niet teveel, per vogel ongeveer een stukje van ca.een rijksdaalder grootte) alsmede andere soorten fruit en groente gegeven worden. Grit en maagkiezel mogen in 'het voedselpakket' van de zebravink nooit ontbreken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi antwoord. +1.
Andijvie is overigens beter dan sla.
En als de jongen geboren worden, dan beter helemaal geen groenvoer geven. De jongen kunnen er makkelijk diaree van krijgen.

Andere antwoorden (4)

Bij mijn weten eten zebravinken ook geen fruit. Ze leven vooral van zaden, en rond broedperiodes eventueel insecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt ze het beste gewoon blijven voeren zoals je altijd deed dus zaadjes
als dalijk de jongen uitgekomen zijn dan kun je apart voer geven dat ze de jongen voeren dit is te koop in de dierenwinkel en het heet eivoer
je kunt dit natuurlijk ook zelf maken
kook een eitje en kruimel daar heel fijn een beschuit doorheen goed mengen en geef ze dit in kleine porties
let er wel op dat het niet bederft {elke dag vers maken} tot de jongen een week of 2 zijn en dan krijgen ze ook gewoon zaadjes
je moet wel de ouders constant zaadjes blijven geven voor henzelf
je kunt het ei en beschuit het beste mixen met een staafmixer
het beste is als het nog een beetje plakt
en fruit eten ze nu eenmaal niet allemaal
zebravinken zijn dan ook zaadeters
suc6 ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de boer niet kent, dat eet hij niet, en dat geldt heel vaak ook voor vogels. Zien eten is eten. Als je heel veel vogels bij elkaar hebt, is er altijd wel 1 die het gaat proberen, en dat krijgt dan vanzelf navolging.

Het is een kwestie van geduld. Ze moeten er aan wennen.
Zorg dat het fruit makkelijk bereikbaar voor ze is, dus in een voerbakje. Steek het niet door het gaas of de tralies, waar er geen zitstok nabij is. Zebravinken hangen niet graag aan het gaas om te eten. Andere vogels zijn daar makkelijker in.

Ik gaf wel eens een partje van een sinasappel en daar dronken ze dan wel het vocht uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moeten het van jongs af aan gewend zijn, anders is het heel moeilijk om ze het te leren eten.
Als ze pertinent geen fruit eten, kun je ook eens nutriburd van versela laga, proberen, daar zit alles in wat een vogel nodig heefd.
Maar ook dit moeten ze leren eten.
Je hebt er verschillende soorten in, vraag maar naar nutriburd geschikt voor zebravinken.
Dit voer is ook heel goed voor de jongen.
Wel altijd een kwart zaad bij blijven voeren, anders krijgen ze een zwak darmgestel..
Grit moet er altijd zijn, en eivoer in de kweek, en als ze in de rui zijn.

Als het eerste jong uit het ei komt, moet je het mannetje apart zetten, want mannetjes zebravinken, gooien de jongen uit het nest en dan gaan ze dood, het vrouwtje voed de jongen alleen op.