hoe kan ik klei waterbestendig maken zonder te bakken?

Ik heb geen 'bakmachine' voor klei en ik wil een beker die ik heb gemaakt van klei zo bewerken dat ik er kan van drinken en zelf in de vaatwas te stoppen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het eerst goed drogen door het in een oven ven 50° te doen voor een aantal uur. Daarna zou ik vernis of blanke lak gebruiken. Ik weet niet of dit de juiste oplossing is daarom staat dit bij de reacties.

Antwoorden (1)

Dat kan niet. Aardewerk is een hard en poreus materiaal en wordt bij temperaturen tussen de 900 en 1100 graden gevormd. Als klei droogt wordt deze ook hard, maar dan is het nog geen aardewerk omdat het nog niet verhit is. Droge klei kan teruggebracht worden tot kneedbare klei door er water aan toe te voegen. Dus dan kan het nooit watervast zijn.