Waatr kan ik een goed (survival) (hak) mes kopen?

Ik zoek een mes dat 20-35 cm groot is.
En graag erg robuust zodat je er bv. een beetje mee kan frikken.
En natuurlijk scherp en duurzaam.
Onder de 60 euro.
Liefst goedkoper.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb ook nog een vraag:
Ik zie in de winkels messen liggen van €150 plus. Maar waarom zou ik dan niet een mes kopen van €30 euro.

Toegevoegd na 5 uur:
In de buurt van Amsterdam, watergraafsmeer.
Mag natuurlijk ook online.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nielsjuh
9 jaar geleden
in de buurt van?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goede messen heb je (helaas) niet voor onder de 30 euro. Ik heb zelf een rvs opinel Nr 7 waar ik alles mee doe (sterk staal en goed scherp te houden),
een vriend van me heeft een smith & wesson, met platte rug zodat je er ook hout mee kan kappen. Qua lengte wel verboden overigens, maar ala. Dat mes kostte 125 euro, maar gaat wel zijn hele leven mee.
Dus ik zou toch zeggen: sparen tot je écht iets kwalitatief goeds kan kopen! (of smeed er zelf eentje ;) ) Op de link hieronder, van het Nederlands Bushcraft Forum, staat een hoop goeie info over survival-messen http://forum.bushcraftnederland.nl/index.php?PHPSESSID=fid547ci6iou3fe154m3onc5n6&board=14.0

Antwoorden (1)

Hoi Rugleuning!

Ik zal eerst de tweede vraag beantwoorden en daarna de eerste vraag :)

"Waarom zou je een duurdere mes kopen?"
Het allerbelangrijkste van een mes is natuurlijk hoe een mes snijdt. Hierbij speelt de soort staal een cruciale rol. Iedere soort staal heeft andere eigenschappen en zal dus uitblinken in verschillende situaties. Een staal kan bijvoorbeeld heel erg "hard" (kijk naar de HRC) zijn en kan dus vlijmscherp geslepen worden, maar in ruil daarvoor is de staal wel extra broos. Dus: hoe beter de staal, des te duurder de mes is. Een goede mes zal je hele leven mee kunnen gaan als je het gebruikt waarvoor het gemaakt is.

"Survivalmes van 20 tot 35cm groot, van €30 tot €59,-."
Er zullen zeker weten een aantal opties zijn die ik over het hoofd heb gezien, maar ik ben uitgekomen op twee messen. Ten eerste wil ik zeggen dat ik geen survivalist ben (helaas) en ik grotendeels alleen zakmessen verzamel, dus de door mij gekozen opties zijn zeker niet de enigste opties waar je uit kan kiezen!

De messen die voldoen aan de door jou genoemde criteria (links bij de bronnen):
- Cold Steel Kukri Machete
- Gerber Bear Grylls Machete Parang incl. nylon foedraal (dit mes is ook verkrijgbaar zonder nylon foedraal)
Dit is dus ook antwoord op je vraag :)
Mijn persoonlijke advies zal ik geven als hiernaar wordt gevraagd.

Voordat je er eentje aanschaft, kijk in ieder geval een aantal filmpjes op Youtube van het product. Kijk ook naar de vorm van het lemmet voor de taken die je ermee wilt uitvoeren!!! Een lemmet met een scherpe punt heeft bijvoorbeeld een grotere kans dat de punt afbreekt bij zwaar werk. Aan de andere kant, als je een mes koopt met een grote "belly" (ronding op het lemmet bij de punt) is er kans dat je geen precisiewerk kan verrichten.

Hopelijk heb ik zo je vraag beantwoord. Als je verdere vragen hebt hoor ik het graag.

Mvg,

Xcellent