moet je voor zeepkettingen maken speciale zeep gebruiken?

Ik heb met het opruimen van de linnenkast zeker 10 stukken gewone zeep over. Nu wilde ik zeepkettingen gaan maken, mar volgens mijn vriendin moet je daar speciale gietzeep voor kopen. Op internet vind ik veel informatie van winkels die speciale zeep, geur- en kleurstoffen en andere benodigdheden verkopen, maar niks over zelf zeep raspen en smelten. Is mijn zeep daar nu geschikt voor of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je hebt er zeep voor nodig die je kunt vervormen en kneden door invloed van warmte. Helemaal smelten is niet per se nodig. En nee, niet alle soorten zeep lenen zich daarvoor.

Of de zeep die jij hebt daar geschikt voor is, kun je gewoon uitproberen natuurlijk. Kwestie van raspen en (au bain marie) smelten ; zo maakten we vroeger van restjes (marseille)zeep weer nieuwe bonken. Helemaal vloeibaar wordt het misschien niet, maar zacht genoeg om mee te kunnen kleien of in een vorm te drukken. Met kleurstoffen kun je er eventueel verschillende kleurtjes aan geven.

Er is zeep op de markt die zich sowieso helemaal laat smelten en in verschillende kleuren verkrijgbaar is ; uiteraard heeft die een prijs die past bij een nieuwe knutselrage : te duur. Maar met een beetje inventiviteit kom je vaak een heel eind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt de zeep (fijn) raspen en er vervolgens een klein beetje doucheschuim doorroeren zodat je een smeuige massa krijgt. De verkregen smurrie in een vorm doen of er gewoon ballen van vormen.