Wat zijn de vastgestelde regels omtrent de verkoop van haakpatronen?

Er zijn gratis haakpatronen te vinden op i-net,maar ook zijn er kooppatronen en daar staat vaak bij dat deze niet doorverkocht mogen worden.
Dit begrijp ik volledig en ben het er ook mee eens.
Maar wat zijn de regels omtrent dit verbod,is dit bijvoorbeeld wettelijk vastgelegd en mag je een haakwerkje dat je van een kooppatroon hebt gemaakt wel verkopen?
Ik heb al gezocht op het i-net,maar het is nogal een grijs gebied,de één zegt van wel en de ander zegt van niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Antwoorden (1)

Het gaat erom of door de handeling de markt voor degene die het origineel in eigendom heeft wordt aangetast. En het verspreiden van haakpatronen op internet kan inderdaad de zaken van de haakpatroonverkoper aantasten. Het is ook niet toegestaan om fysieke kopieën van haakpatronen te verkopen.

Het enige dat verkocht mag worden is het eindresultaat van het haakwerk. Want daar is tijd en materiaal in gestoken. Maar je mag het niet op internet zodanig afbeelden dat anderen het daarvan na zouden kunnen maken, want dan wordt wederom de zaak van de haakpatroonverkoper aangetast.

Toegevoegd na 4 uur:
Bij het antwoord op http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/17867/hallo-als-men-haakpatronen-koopt-of-download-van-internet-en-en-men-maakt-er-het-product.html ga ik ervan uit dat dit volgens de wettelijke regels is:

In ieder geval is het patroon auteursrechtelijk beschermd. Meestal worden patronen aangeboden om er een model van te maken voor eigen gebruik. Indien men het patroon gaat gebruiken voor commerciële doeleinden en het model in productie neemt dan wordt er inbreuk wordt gemaakt op het auteursrecht.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verkopen van de beschrijving begrijp ik wel,maar er zijn ook kooppatronen waarbij vermeld wordt dat als je het gemaakt hebt het dan ook niet mag verkopen omdat de bedenkster van het patroon ze zelf op bestelling maakt en verkoopt.
Ik vraag mij af of de bedenkster je het dan ook kan verbieden?
Zijn er ergens 'wettelijke' regels over te vinden over dit soort zaken of jij weet?
Amadea
9 jaar geleden
Als ze het zelf maakt en verkoopt dan moet ze het patroon ervan bij zichzelf houden en niet gaan verhandelen. Want je mag een ander niet verbieden om haakwerk dat met dat gekochte patroon gemaakt is te gaan verkopen.
Dat zou je kunnen vergelijken met het verbieden van de verkoop van een cd die iemand gemaakt heeft waarop een liedje staat waar die persoon de bladmuziek van gekocht heeft. Met als reden dat de maker van dat liedje zelf cd's daarvan verkoopt. Maar een ander voert dat liedje op zijn of haar eigen wijze uit, dus het krijgt een heel andere uitvoering.
Zo is het ook met dat haakwerk. Als ik het linkshandig van restjes goedkope katoen haak en in elkaar zet dan ziet het er daarna totaal anders uit dan wanneer jij het maakt van dure nieuwe haakkatoen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Het enige dat verkocht mag worden is het eindresultaat van het haakwerk. Want daar is tijd en materiaal in gestoken. Maar je mag het niet op internet zodanig afbeelden dat anderen het daarvan na zouden kunnen maken, want dan wordt wederom de zaak van de haakpatroonverkoper aangetast." Dat is lijkt me een onhoudbare regel, als deze al bestaat. Want wat nu als de kopende partij trots een foto zijn aankoop op internet zet? Dus Maria16 koopt een patroon van Amadea en haakt dat patroon, ik koop het haakwerk van Maria16 en zet een foto daarvan op internet. Nu zou Amadea mij aan kunnen klagen? Lijkt me sterk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap je vergelijk met de muziek niet. Het is juist gebruikelijk om cd's te verkopen en ook de bladmuziek daarvan. Na het kopen van de bladmuziek mag een band/zanger nog steeds geen eigen interpretatie opnemen en verhandelen. Althans niet zonder eerst een afspraak te maken met platenmaatschappij. Als het dus gelijk zou lopen met de auteursrecht voor muziek zou een bedenker van een patroon juist wel en zelf maken en het patroon kunnen verkopen met als eis dat de maaksels gebaseerd op het patroon niet verkocht mogen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vind ik ook Amadea,wil de ontwerper niet dat het verkocht wordt dan moet zij de patroonsbeschrijving ook niet te koop aanbieden,maar zijn hier ergens 'wettelijke regels' op het i-net over te vinden? Het gebied omtrent wat wel en niet mag is behoorlijk grijs MrTomaat,daarom mijn vraag hier over er ergens regels over te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom/tekeningenrecht-en-modellenrecht http://www.ejure.nl/blog/2014/08/25/het-tekeningen-en-modellenrecht/ En anders kan je meer dan genoeg vinden over auteursrecht. Ik kan me niet voorstellen dat de verkoper van een haakpatroon deze voor 108 euro heeft geregistreerd, dus het tekening en modellenrecht heeft dan geen invloed. Auteursrecht geldt altijd. En als je het dan vergelijkt met muziek heeft de verkoper van de patronen gelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je linken MrTomaat. Deze zin valt mij op.
Als een bedrijf tekeningenrecht of modelrecht op ontwerpen verkoopt, kan het zijn investeringen terugverdienen. Iemand kan tegen een vergoeding ook toestemming krijgen een model op de markt te brengen (licentie). Dit houd dan toch in dat je dan in feite toestemming krijgt om iets dat je gemaakt hebt van een kooppatroon gewoon mag verkopen of moet je daar nog eens apart voor betalen? En deze zin:
Als het model beschikbaar is geweest voor het publiek en de potentiële modelrechthebbende nog geen aanvraag heeft gedaan, zou zijn model eigenlijk niet meer nieuw zijn en een eigen karakter hebben. Artikel 3.3 lid 4 sub a BVIE geeft de potentiële rechthebbende 12 maanden de tijd om zijn model alsnog in te schrijven. Ik betwijfel ook of de ontwerpster het patroon heeft ingeschreven.
Hoe kom je daar achter,door gewoon te vragen lijkt mij,maar wie zegt dat zij dan de waarheid spreekt dat het patroon ingeschreven is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zou het niet verkocht mogen worden Amadea,maar dan moet dit wel vastgelegd worden als ik zo de linken van MrTomaat lees.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Dit houd dan toch in dat je dan in feite toestemming krijgt om iets dat je gemaakt hebt van een kooppatroon gewoon mag verkopen of moet je daar nog eens apart voor betalen?" Daar moet je dan apart voor betalen. Zeg een percentage of een vast bedrag per haakwerk. "Ik betwijfel ook of de ontwerpster het patroon heeft ingeschreven.
Hoe kom je daar achter,door gewoon te vragen lijkt mij,maar wie zegt dat zij dan de waarheid spreekt dat het patroon ingeschreven is?" Het register is openbaar, je kan het nummer opvragen.
https://register.boip.int/designsOnlineWeb/?l=nl "Dan zou het niet verkocht mogen worden" Dat denk ik niet, het lijkt me niet dat auteursrecht vervalt sinds modellenrecht er is, en voor auteursrecht is geen inschrijving nodig. Van de eerder gegeven link
http://www.ejure.nl/blog/2014/08/25/het-tekeningen-en-modellenrecht/ Toegevoegde waarde van het modellenrecht?
De uiterlijke vormgeving van voortbrengsels werd in Nederland vóór de introductie van het modellenrecht al beschermd door het auteursrecht en het zogenaamde ‘slaafse nabootsingsrecht’, dat eenieder verbiedt om ‘nodeloos verwarrend’ een product na te maken. Daarnaast worden sommige modellen ook nog door het merkenrecht beschermd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/17867/hallo-als-men-haakpatronen-koopt-of-download-van-internet-en-en-men-maakt-er-het-product.html In ieder geval is het patroon auteursrechtelijk beschermd . Meestal worden patronen aangeboden om er een model van te maken voor eigen gebruik. Indien men het patroon
gaat gebruiken voor commerciele doeleinden en het model in productie neemt meen ik dat er inderdaad inbreuk wordt gemaakt op het auteursrecht. Mogelijk kom ik morgen nog op uw vraag terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het register staat het in ieder geval niet onder de naam geregistreerd,het inschrijvingsnummer heb ik niet,maar ik had al een vermoeden over het auteursrecht. Dit houdt in dat het eigenlijk nooit mag of je nu wel of niet geregistreerd bent.