Wat is gezond eten voor bij sporten ?

Hai, ik ben een meisje van 17 jaar. Ik vind het heerlijk om te hardlopen en doe een vechtsport 1 keer in de week. Ik wil graag gezond eten om gezond te blijven maar ik wil niet aankomen ik wil graag een strak en gezond lijf.
Heeft er iemand tips wat ik precies kan eten voor ontbijt en tussendoor? Avond eten maakt mijn moeder. Iets wat niet te veel geld kost en wat makkelijk te maken en mee te nemen is ( ik zit nop op school).
Ik had wel iets gelezen of oatmeal dingen.
Ik weet vaak niet wanneer je kunt eten hoeveel en wat.
Heeft er iemand tips voor mij ??
Victoria

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
9 jaar geleden
Oatmeal is gewoon havermout.
Als jij dat lekker vind, dan ga je dat eten, maar het is geen wondermiddel voor strak en sterk worden.
Gewoon focussen op voldoende groente en voldoende eiwitten op een dag, en dan kom je al een heel eind.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik neem zelf het volgende, verdeeld over de dag:
- Muesli met chiazaad en lijnzaad met kwark + melk
- 5 boterhammen met pindakaas
2 stuks fruit
- Lunch varieert per dag, maar ik maak met avondeten extra, en dat eet ik dan. Dus iets van 150 gram kip, 200 gram groente en 150-200 gram aardappels/pasta/rijst is het meestal. Dat neem ik gewoon in Tupperware bakje mee.
- En dan avondeten, porties ongeveer zoals lunch.
- Als ik nog honger heb wat kwark in de avond. Hiermee krijg ik 2300-2500 kcal binnen, waarvan ongeveer 60% koolhydraten, 20% vet en 20% eiwitten. Daar voel ik mij goed bij, en ik heb genoeg energie.
Je moet voor jezelf kijken wat voor jou werkt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je echt strak en gezond wil worden, zou ik krachttraining erbij doen, je zegt niet hoe vaak je hardloopt, maar je doet maar 1x in de week vechtsport. Voor een strak lichaa zou ik 2-3x in de week krachttraining doen, met zware gewichten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet er gewoon voor zorgen dat je gezond eet. Dat wil zeggen geen maaltijden overslaan. je moet ook niet stoppen met bepaalde dingen te eten, maar je kan bijvoorbeeld minder vlees eten en meer groenten nemen. Eet 1 keer per dag warm eten. Het belangerijkste is om minder ongezonde dingen te eten (zoals snoep, koeken, frietjes, ijs enzo) en om meer fruit te eten.

Antwoorden (2)

Gebruik lekkere, verse producten, dus bijvoorbeeld fruit en groenten. Je kan hier van alles mee, je kan er een shake van maken, een salade, los, ga zo maar door. Om het vullend, energierijk en gezond te maken, kun je er superfoods bij doen. Voorbeelden van superfoods:
Bessen --> blauwe bes
Noten --> kokosnoot
Zaden --> Chia zaad
Groenten --> bieten
En zelfs pure chocola wordt gezien als een superfood!
En nog veel meer, google maar eens! Recepten zijn er ook genoeg te vinden.. :)
Elke superfood heeft ook zo zijn eigen goede eigenschappen. Zo kun je een gevarieerd, gezond en toch energierijk dieet samenstellen.
Let er wel op dat je niet te dun wordt, je bent nog in de groei.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord ik ga er zeker wat mee doen.
Heb je misschien ook ideeën voor mijn lunch op school, ik vind dat vooral lastig omdat ik niet alles mee kan nemen.
En weet je misschien ook hoeveel/ hoe vaak je moet eten, ik wil ook niet te veel eten.
Alvast bedankt
Ritsuka
9 jaar geleden
Superfoods is nogal een hype, gewoon gezond en gevarieerd eten.
Het is goed als je voor het sporten veel koolhydraten eet. Dit kan je het best doen om een uur van te voren.

Het is ook belangrijk dat als je gaat eten voor het sporten, dat je veel energie in je lichaam krijgt. Wat ik je aanraad is pasta. Pasta is een maaltijd wat bijvoorbeeld een topsporter als Arjen Robben eet voor het sporten. Het bevat veel energie en koolhydraten.

Voor meer informatie kan je even kijken naar de bron wat ik achter gelaten heb bij mijn antwoord.

Ik hoop dat ik je heb geholpen met je vraag.
Succes met sporten!