hoe zwaar zijn kamelenjockeys?

mijn zusje zegt dat ze op internet heeft gevonden dat deze kinderen 5 kilo wegen gemiddeld, maar ik geloof dat niet. Wie kan ons helpen???

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Een voorschrift voor de kamelenrace is dat het minimumgewicht van een jockey 45 kilo is, maar in de praktijk wordt hier weinig tot niet aan gehouden. Hoe lichter de jockey, hoe meer kans dat jouw kameel als eerste de finish bereikt is de gedachtegang. In de praktijk wordt 25 kilo gehanteerd als maximum racegewicht, wat in de regel het gewicht van een kind van 4 of 5 jaar is. Alles wordt in het werk gesteld om de kinderen zo lang mogelijk op hun laagste gewicht te houden. Als ze meer dan 25 kilo wegen krijgen ze minder te eten.

De jockeys die worden gebruikt om kamelen te sturen tijdens wedstrijden zijn - voor zover ze nog niet vervangen zijn door op afstand bestuurde lichtgewicht robots - namelijk jongetjes in de leeftijd van drie tot vijf jaar, die worden uitgehongerd, verkracht en als slaaf gebruikt. En terwijl die kinderen in de woestijn in barre omstandigheden moeten overleven hebben de kamelen de luxe van een eigen zwembad, ziekenhuis en resort.

Mensenrechtenorganisaties beschouwen de jockeys als kinderslaven. De jongetjes komen voornamelijk uit Bangladesh en Pakistan. Als peuters zijn ze door hun ouders verkocht, omdat die straatarm zijn en geen andere keus denken te hebben. De kinderen worden meegesmokkeld naar het Midden-Oosten, waar zij getraind worden om aan de levensgevaarlijke kamelenraces mee te doen. De trainingen vinden voornamelijk ’s nachts plaats, omdat het dan nog een beetje koel is in de woestijn. De jongetjes leven op crackers en worden vaak mishandeld door hun trainers, met soms de dood tot gevolg. De meesten weten hun echte naam niet en waar zij vandaan komen. Als zij een poging zouden doen om te ontsnappen dan weten ze niet eens waar heen te gaan.

In 2005 trad een wet in werking die bepaalt dat de kamelenjockeys minimaal 18 jaar moeten zijn. Maar geheime beelden van januari 2014 lieten zien dat er nog massaal gebruik wordt gemaakt van jongetjes. Terwijl er geen aandacht wordt gegeven aan de gezondheid van de kinderen hebben de kamelen o.a. een eigen neuroloog en wordt de gezondheid van de dieren het belangrijkst gevonden...
Amadea