Is het zuurstofgehalte in een overdekt zwembad hoger, omdat er tijdens het zwemmen zuurstofbelletjes vrijkomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
3.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Eerder hoger gehalte chloordampen
Reddie
9 jaar geleden
Ik weet niet waar jij die zuurstofbelletjes vandaan haalt.
Poet
9 jaar geleden
Hoger dan wat? Bedoel je hoger dan in een buitenbad? Of: hoger dan in een binnenbad waarin niet wordt gezwommen?

Antwoorden (3)

Nee, dat zijn gewoon luchtbelletjes die ontstaan door het gespat en gespetter. Er ontstaat daardoor geen extra zuurstof.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er belletjes vrijkomen is het zuurstofgehalte hoog.

Je vraagt echter of het HOGER is; dit evenwel zonder aan te geven waarmee je dan vergelijken wilt. Ik geef dan maar antwoord voor alle mogelijke bedoelingen hiervan:

* Ja, het is zuurstofgehalte hoger dan de oplosbaarheid van zuurstof

* Nee, het zuurstofgehalte is lager dan het zuurstofgehalte in een buitenzwembad. Het water van beide komt uit dezelfde waterleiding en had dus in beginsel exact hetzelfde zuurstofnivo. Het water in het binnenbad heeft echter vanaf het begin af aan meer zuurstof verloren dan het buitenbadwater door de hogere temperatuur. Misschien heeft het buitenbadwater zelfs extra zuurstof opgenomen als de temperatuur lager is dan de temperatuur aan de waterinlaat van het zwembad.
Merk op dat dit verschil niet komt doordat het ene bad overdekt is en het andere niet maar puur door het temperatuurverschil. In de praktijk is een binnenbad echter warmer dan een buitenbad dus een samenhang is er uiteraard wel.

Toelichting:

Zwembadwater in Nederland is in principe kraanwater. Dat bevat zuurstof ten gevolge van de bereidingswijze daarvan. In een overdekt zwembad wordt het water opgewarmd. En warmer water kan minder zuurstof vasthouden. De zuurstof gaat dus vanzelf uit het water naar de lucht toe bewegen. Vergelijkbaar met de wijze waarop luchtbelletjes in een glas kraanwater ontstaan doordat het geleidelijk opwarmt tot kamertemperatuur als je het laat staan.

Dit proces verloopt echter traag. Als er gezwommen en gespeeld wordt in een zwembad dan wordt het water in beweging gebracht. Daardoor versnelt het proces van zuurstofverlies en ontstaan ter plekke dus veel meer zuurstofbelletjes dan elders.

In een buitenbad is de temperatuur veel lager. Daardoor kan het veel meer zuurstof vasthouden. Vaak zelfs meer zuurstof dan er al in het water zit. Dan gaat er (netto) juist zuurstof vanuit de lucht het water in. Dat gaat niet gepaard met belletjes.

Ook zijn er zwembaden die gevuld worden met grondwater dat niet eerst is behandeld door het drinkwaterbedrijf (in Nederland is dit niet gangbaar). Grondwater is in principe zuurstofarm dus dan heb je ook geen belletjes. Overigens wordt dan vaak wel weer wat zuurstof toegevoegd ter voorkoming van vieze luchtjes (door anaërobe dissimilatie door bacteriën).

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens geldt hetzelfde voor Chloor dus gaat dit verhaal over zuurstof / Chloorbelletjes. - met dank aan Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, in principe is het zuurstofgehalte in de lucht van een binnenzwembad hoger dan het zuurstofgehalte van normale lucht.

De vraag is of dit meetbaar is. Binnenzwembaden zijn vrij groot en de lucht wordt constant ververst.

De extra zuurstof komt in de lucht door de ontleding van hypochloriet, in zuurstof en chloor.

2 ClO− → 2 Cl− + O 2

De zuurstof is gasvormig.
Het chloor is aanwezig als ion in het water.
Er bevindt zich dus geen chloorgas in de lucht van het binnenzwembad.