waarom heeft een bioscoop meestal geen garderobe?

In de meeste bioscopen is geen garderobe, je neemt je spullen mee naar de filmzaal. Weet iemand waarom dit is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
Amadea
8 jaar geleden
Is dat zo? Erop googelen geeft als resultaat dat vrijwel elke bioscoop een garderobe heeft...
nounka
8 jaar geleden
ik denk dat hij een echte garderobe wil zeggen, eentje waar iemand blijft wachten, een ticket geeft, de jas haalt en wegdoet EN waar je spullen dus veilig zijn.
het type als bij een opera.
Niet het soort waar je enkele kapstokken naast elkaar hebt en je niet weet of je jas nadien er nog wel zal hangen. Heb ik dat juist voor?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat bedoel ik, een garderobe zoals in de club als je uitgaat, bij theater of opera. Niet gewoon kapstokken die buiten de zaal hangen.
Ik ben de 'echte' garderobes nog niet tegengekomen in de bioscopen waar ik ben geweest.
Op internet vind ik vooral garderobes als je een VIP-ticket hebt..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij heb ik die vraag ook al eens gesteld. De laatste jaren heb je in bioscopen ook wel plaats om je jas op te hangen, maar veel mensen nemen hem toch mee naar binnen. Terwijl het in het theater juist verboden is om je jas mee te nemen (brandweerverordening die blijkbaar niet in de bioscoop geldt)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou denken dat het ligt aan de inrichting van het gebouw ligt. Een theater is niet in gericht op jassen en grote tassen. En een bioscoop weer wel.
Het is een vraag waar ik het antwoord niet op weet, maar ik wel een antwoord op wil hebben of vinden.

Antwoorden (1)

'Vroeger' ging de rijkere klasse naar het theater en de bioscoop was voor de 'gewone man'.

De rijkere klasse eist meer luxe en is ook bereid daarvoor te betalen. In het theater is een investering dus lonend en zelfs noodzakelijk om publiek te trekken.

De lagere klassen zijn wat minder bereid voor die luxe te betalen. Een bioscoopexploitant is dus nauwelijks geneigd daar in te investeren.

De situatie van 'vroeger' is een gewoonte geworden. En ingesleten gewoontes blijven vaak lang hangen. Ook al is de situatie inmiddels veranderd. (Al is dat laatste in dit geval nog niet zo, naar mijn idee)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In theater is puur verboden om de jas mee te nemen. Heeft de bioscoop zich aan gepast en het wel mogelijk gemaakt om de jas mee te nemen? Het publiek is wel anders. In het theater is de voorstelling gemaakt en uitgevoerd door mensen, terwijl de bioscoop puur techniek en afspelen van een product is. Het bioscoop publiek van heden is de gewone man van vroeger die naar het theater ging voor vermaak en vertier en waar de gegoede stand met smaak zich aan ergerde. Ik moet zeggen dat sinds de thuisbioscoop gekomen het publiek nu weer echt komt voor de voorstelling en weer stil is. Maar netter, schoner en luxer de zaal is hoe stiller en beleefder het publiek is. En geen jassen in de zaal helpt voor de belevenis.