Is er iets te doen tegen / voorkomen van moedervlekken/sproeten?

Als ik in de zon lig komen er steeds meer. Op mijn armen en ik heb al sproeten, die zich door de zon ook verspreiden naar mijn nek. Is hier iets tegen te doen? Of voor verminderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K
Amadea
11 jaar geleden
Gewoon blij zijn met de sproeten. Je ziet er leuk gezond door uit, zonder die bruine huidvlekjes was je veel bleker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist laten, ziet er vaak erg leuk uit!

Antwoorden (4)

Het enige wat je kunt doen is smeren met zonnebrand met een hele hoge beschermingsfactor of sunblock, zodat het pigment niet geactiveerd wordt, of uit de zon blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijke remedies om sproeten en pigmentvlekken te voorkomen en verwijderen.

•Als je sproeten en pigmentvlekken wilt voorkomen, moet je blootstelling aan de zon zo veel mogelijk voorkomen! Zonnestralen zijn namelijk de voornaamste oorzaak van pigmentvlekken en zonnestralen kunnen sproeten ook in aantal doen toenemen. Gebruik daarom het hele jaar door een zonnebrandcrème die minimaal SPF 20 bevat.
•Was je gezicht met zure melk. Melkzuur zorgt voor een zacht peeling effect dat sproeten en pigmentvlekken doet vervagen, zonder de huid uit te drogen of de irriteren.
•Citroensap is een prima middel om sproeten en pigmentvlekken te verminderen. Je kunt een schijfje citroen over je gezicht (en eventueel andere lichaamsdelen) wrijven of je huid masseren met citroensap.
•Gebruik iedere week een masker dat minstens één van de volgende ingrediënten bevat: abrikozen, aardbeien, rode bessen en/of komkommer.
•Zure room is ook een effectief middel om sproeten en pigmentvlekken te vervagen. Breng hiervoor wat zure room aan op een gereinigd gezicht en spoel de zure room na een half uur af met lauw water. Meng de zure room met enkele druppeltjes citroensap indien je een vette huid hebt.
•Meng gelijke hoeveelheden peterselie sap, citroensap, sinaasappelsap en sap van rode bessen en breng dit aan op de gereinigde huid. Breng hier overheen je dagcrème aan.
•Verhoog je dagelijkse inname van vitamine C! Dit maakt de huid minder gevoelig voor de zon en hierdoor zullen sproeten en pigmentvlekken op de duur vervagen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, zijn o.a. appels. Citrusvruchten, uien, zwarte en rode bessen en rozenbottels.

Let op:

Vergeet niet dat regelmaat vereist is om een langdurig effect te behouden. Zodra je stopt met het gebruiken van zuur en/of natuurlijke remedies, zullen de sproeten en/of pigmentvlekken terug komen. Het belangrijkste wat je kunt doen om sproeten en/of pigmentvlekken te voorkomen en verwijderen, is het dagelijks aanbrengen van een dagcrème die minimaal SPF 20 bevat en dit de combineren met minimaal één van de bovenstaande tips.

Toegevoegd na 43 seconden:
http://www.leerwiki.nl/Hoe_kan_je_sproeten_en_pigmentvlekken_voorkomen_en_verwijderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Smeren met factor 50!
Vichy heeft een goede gezichtscreme.
Sunblock bestaat niet meer onder die naam (omdat geen enkel product de straling voor 100% tegenhoudt) maar factor 50 komt werkt ook goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sproeten ontstaan door blootstelling aan de zon. Het is wel zo dat de een er meer krijgt dan de ander, dit ligt aan het soort huid dat je hebt (en de daarbijbehorende genen).

Als je helemaal geen sproeten wilt hebben, dan zul je uit de zon moeten blijven en goed insmeren. Dan zullen ze wel vervagen, maar zodra ze in de zon komen, zullen ze weer verschijnen!
Er zijn wel middelen om ze te helpen vervangen, maar velen daarvan zijn ook schadelijk voor je huid. Natuurlijke manieren zouden zijn: citroensap erop smeren en meer vitamine C binnenkrijgen (zie link 2 voor meer tips).