blijft de vingerafdruk gelijk wanneer je een wrat hebt gehad?

ik heb een paar jaar geleden voor m'n paspoort te laten verlengen vingerafdrukken laten maken, nu heb ik daarna een wrat op m'n wijsvinger gehad die nu weer weg is, heb ik nu nog steeds de zelfde vingerafdruk die in m'n paspoort staat, want volgens mij is de hele structuur veranderd?

10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen waar de wrat is geweest. En zelfs dit zal meevallen. Er blijft meer dan genoeg over voor een herkenbare vingerafdruk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/vingerafdruk-veranderen.257691 http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/veranderen-vingerafdrukken-huid-afgesneden.329653

Het beste antwoord

Vingerafdrukken veranderen niet. Wel kan het zijn dat op de plaats waar de wrat zat nu wat littekenweefsel zit. Maar je hele structuur van je vingerafdruk kan daardoor niet veranderd zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, je vingerafdruk blijft gelijk.

Je vingerpatroon wordt bepaald door je genen, maar tijdens de ontwikkeling van het embryo wordt het mede gevormd door de groei van de vingertopjes en de aanleg van bloedvaten, zenuwen en bindweefsel. Daarbij ontstaan details heel willekeurig in de huidplooien, en dat betekent dat zelfs eeneiige tweelingen niet dezelfde vingerafdruk hebben.

Als het patroon eenmaal is ontstaan, ligt het echter vast en verandert het niet meer. Als je een stuk huid op je vingers kwijtraakt, verdwijnt het patroon tijdelijk, maar als de huid hersteld is, heb je weer dezelfde vingerafdruk.

Dat geldt dus ook wanneer je een wrat hebt gehad of een snee in je vinger.

In een enkel geval kunnen al je vingerpatronen veranderen of zelfs geheel verdwijnen. Bij sommige vormen van chemotherapie zwellen de vingertoppen op, waardoor het lijnenpatroon verdwijnt. Bij de meeste mensen komen die lijnen wel weer terug, maar bij een enkeling zijn ze voorgoed verdwenen.