Hoe meet ik 30 ml professionele haarverf af?

Uitgaande van een tube van 100 ml, zou ik ongeveer een derde uit de tube kunnen knijpen, maar is het niet beter om het te wegen? Ik heb een maatbekertje om de (30 ml) waterstofperoxide te meten, maar de haarverf is natuurlijk een andere substantie... of kan ik hiervoor ook het maatbekertje gebruiken?
En waarom wordt haarverf in de 'regel van 12' (bijmengen mixtinten) aangegeven in cm in plaats van ml?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kappers gebruiken een speciaal maatbakje, waar een meetinstrument ingezet wordt:
http://kappersproducten.nl/benodigdheden/kleuraccessoires/goldwell-kleurdoseersysteem
Dit kun je ook met een gewone lineaal doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
30 ml is 30 cm3 Wegen met een goeie weegschaal lijkt me makkelijker, maar dan moet je wel het soortelijk gewicht weten.
Dus de 1e keer gewoon 30ml afmeten en dat wegen. (eerst de lege maatbeker wegen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
30 ml = 30 ml. Of het nu haarverf of waterstofperoxide is. ml, oftewel milliliter is een inhoudsmaat en zegt niets over het gewicht. Om te voorkomen dat de twee met elkaar in aanraking komen (en elkaar vervuilen) zou ik nog zo'n maatbekertje kopen/vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@crea Ik snap het nut van deze maatbeker niet helemaal. Ook hier staan gewoon streepjes in ml @de rest. Zie mijn reactie onder de 1e beantwoording
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb laatst mijn haarverf in tweeën gedeeld omdat ik met mijn korte haar geen heel pak hoef te gebruiken. De vloeistof was makkelijk gewoon de helft (ik had van mijn vorige pak het flesje bewaard) die er naast gezet en de helft overgegoten in de ander. Bij de tube is het wat lastiger. Maar ook dat is opgelost. De ml aanduiding heb ik genegeerd. Ik heb de hele tube op de weegschaal gelegd en Ik ben er vanuit gegaan dat de tube (leeg) ongeveer 8 gram weegt. De tube met inhoud woog 52 gram. 8 gram eraf is 46 gram, dit door tweeën is 23 gram. Zo veel heb ik uit de tube gehaald. Later heb ik de andere helft gebruikt, toen ik de tube (leeg) op de weegschaal legde bleek deze 9 gram te zijn :-)
Dus die 8 gram was netjes geschat.

Antwoorden (1)

Als je wat voorwerk hebt gedaan is het redelijk te doen, je moet inderdaad wegen, je moet echter eerst de dichtheid meten.

Een maatbeker klinkt leuk maar werkt natuurlijk niet, je kunt prachtig 30 ml erin doen tot het streepje maar je krijgt het er nooit meer allemaal uit.

Wat je dus moet doen is eenmalig een maatbeker wegen, 30 ml haarverf erin doen in wegen of dat echt 30 gram is. Mogelijk is dat wel bijna 30 gram maar het is toch beter om het zeker te weten.

Als je het gewicht van 30 ml weet weeg je dat voortaan af in het bakje waarin je het mengt, dan verlies je niks met overgieten. De peroxide kun je prima via een maatbeker afmeten en erbij gieten daarna.

Toegevoegd na 6 minuten:
Misschien kun je, als je het zonde vindt van die eerste portie verf, die test stap gewoon overslaan, 30 ml haarverf weegt vast ongeveer 30 gram. Ik kan daar trouwens geen literatuur over vinden maar het zit er hooguit een paar gram naast en volgens mij is dat nauwkeurig genoeg.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Milliliter verf is een inhoudsmaat, geen gewicht! 30 ml = 30 ml. Of je nu verf, water of benzine neemt. 30 ml verf weegt absoluut geen 30 gram. Dat ik kan ik je zonder het soortelijk gewicht van verf op te zoeken alvast melden. Als je toch 30 ml wil afwegen zul je op de tube moeten kijken, daar staat naast 100 ml waarschijnlijk ook xxx gram. Als je dat gewicht deelt door 100 ml dan weet je wat 1 ml verf weegt. Voorbeeld: op de tube staat 100 ml / 300 gram (met een grote e erbij; dat betekend dat de inhoud dat gewicht heeft). Dan kun je dus uitrekenen dat 300 gram per 100 ml = 3 gram per 1 ml. 30 ml = 30 x 3 = 90 gram verf. Als je het afweegt dan wel eerst het bakje waar je de verf in doet wegen, bij dat gewicht moet dan dus nog het gewicht aan verf.
Summo
10 jaar geleden
Dat zeg ik toch ook? Daarom zeg ik dat je het zou moeten meten, of 30 ml verf ook echt 30 gram weegt......
Alleen denk ik dat de dichtheid van verf heel dicht bij die van water ligt, benzine is natuurlijk iets heel anders. Zie mijn laatste regel van het antwoord, als het al iets scheelt valt dat binnen de nauwkeurigheid die je nodig hebt, (denk ik)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden en reacties. Maar 30 ml waterstofperoxide laat zich makkelijk afmeten in een maatbeker, omdat het vloeibaar is. Haarverf is niet geheel vloeibaar, dus het uit de tube knijpen in een maatbeker, meet ook de lucht tussen de 'reepjes' verf mee. Grote kans dat ik tot 50 moet vullen om daadwerkelijk 30 ml te hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aandrukken met een (oud) klein lepeltje o.i.d. (als je een lege en een volle tube hebt en een goeie weegschaal dan kan je het soortelijk gewicht eenvoudig bepalen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga 't eens proberen!