Is het waar dat alle borstels met 'echt haar' van varkenshaar zijn gemaakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Keuringsdienst van Waarde heeft toevallig een aantal weken geleden een aflevering gemaakt over varkenshaar in kwasten. Als je geïnteresseerd bent kan je het hier bekijken: http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/29-05-2014/KN_1659046

Het beste antwoord

Ja, dat is waar. Het is de enige soort haar die geschikt is om er borstels van te maken, want:
- De haren van het zwijn zijn stijf, maar buigzaam. Ze zijn in staat om huidoliën (talg) op te nemen. Wanneer je je haar borstelt zorgen de varkensharen ervoor dat het talg dat van je hoofdhuid afkomt goed naar de lager gelegen delen van je haar wordt getransporteerd. Die lagere en vaak drogere delen van je haar hebben deze goede haarvetten nodig.
- Bovendien worden de haren van het zwijn in de haarborstel dicht tegen elkaar aan geplaatst waardoor de borstel in staat is om stof en vuil uit het haar te borstelen.
- En wanneer je goed borstelt gaan de borstelharen over je hoofdhuid heen en zorgen zo voor een fijne massage. De bloedvaten in je hoofdhuid en de talgklieren worden hierdoor geactiveerd. De talg vult de gaatjes, kieren en mogelijke ongerechtigheden op de haarschubben op. De gevoede haarschubben zorgen daarna voor een mooie glans.

Redenen genoeg dus om te kiezen voor een borstel gemaakt met echt varkenshaar. Jouw haar wordt er mooi en glanzend door.
Amadea
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
ik dacht dat ook haar van de das wel wordt gebruikt?
Ivana
9 jaar geleden
Iedere dag 100 slagen borstelen is beter dan je haar iedere dag wassen.
Amadea
9 jaar geleden
@Rieneke: volgens mij niet voor haarborstels, maar alleen voor scheerkwasten.
Rieneke1
9 jaar geleden
Nou je het zegt Amadea, dat is dacht ik idd zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een haarborstel van paardenhaar,is goed tegen statisch haar.
Gewoon te koop bij de Etos.
Er zijn ook borstels van geitenhaar trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze maken hier paarden, dieren voor dood of hoe gaat dat eigenlijk? en hoe ben je hier zo zeker van? Meestal staat er alleen 'echt haar' of zoiets op, vandaar ook deze vraag! In ieder geval bedankt allemaal voor jullie reacties en de link!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je vlees eet of leren schoenen draagt worden er ook dieren voor dood genaakt.
Amadea
9 jaar geleden
Bovendien worden de varkens niet voor dit doel gedood, maar voor consumptie. En dan kunnen ze beter álles van het dier wat bruikbaar is gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar dieren worden voor vlees dood gemaakt (wat al triest is) en niet slechts voor leer of borstels. Dus wat Amadea zegt, zeker waar! dat is wat ik wilde horen. Paarden of geiten (wat Laurena zei) worden overigens niet zo vaak voor vlees geslacht, ook al heb ik nog nooit paarden- of geitenhaar borstels gezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze worden er niet voor gedood hoor!
Dan zou ik het echt niet kopen.
En paardenharen borstels kan je bij de meeste drogisterijen kopen.
Is goed voor beschadigd haar,voelt heel zacht aan.
Ik heb heel lang haar dat in slechte conditie is en ik heb dit als tip gekregen van de kapper.

Andere antwoorden (1)

Een paar maanden geleden is er een programma op t.v. geweest bij : Keuringsdienst van waarde, dat gewijd was aan het maken van kwasten en borstels van varkensharen. Interessant. Uiteindelijk blijkt dat kwasten/borstels van varkensharen wel varkensharen bevatten, maar dat die aangevuld worden met synthetische haren.
http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/270915/Keuringsdienst_Van_Waarde.html
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Keuringsdienst van WAARDE" ? Was dat vroeger niet 'Keuringsdienst van WAREN"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het overheidsinstituut heet k.d. van waren. De programmamakers vonden het leuk om die naam te verbasteren tot k.d. van waarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O, dank je wel. Vreselijk grappig... niet dus.