Hoe komt het dat sommige roodharige mensen toch behoorlijk bruin kunnen worden?

De meest roodharige mensen hebben een lichte huid die gemakkelijk verbrandt in de zon. De huid bruint oha niet gemakkelijk en niet veel.
Hoe komt het dat sommige roodharige mensen die dus van nature rood haar hebben, wél toch flink bruin kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord van Amadea is echt onzin! Bruin worden of niet heeft te maken met de hoeveelheid melanine in de huid en niet met gewenning! Een veel voorkomend misverstand! Mensen met rood haar hebben heel weinig melanine en worden dus niet of nauwelijks bruin. Albino’s hebben bijvoorbeeld helemaal geen melanine. De weinige roodharige mensen die bruin worden zijn een uitzondering en hebben meer melanine dan de gemiddelde roodharige. Sommige roodharigen hebben bruine ogen en zij worden ook vaker bruin dan blauwogige of groenogige roodharigen, ook zij hebben meer melanine. Indien je dus genoeg melanine aan kan maken heb je de mogelijkheid om bruin te worden, roodheid en/of verbranden kun je dan wel enigszins beperken door je huid langzaam aan de zon te laten wennen en blootstelling op te bouwen.

Antwoorden (1)

Door zeer gedoseerd te zonnen. De lichte huid verbrandt snel, en verbranden betekent rood worden. Na de verbranding begint vervelling, en komt er weer witte huid tevoorschijn. Zo lukt dat dus niet.
Maar als je vanaf het voorjaar langzaam opbouwt, dan verkleurt de huid heel lichtjes naar telkens een wat donkerder tint. Dat geldt niet alleen voor roodharigen, maar ook voor (van nature) blonde mensen die een lichte huid hebben. Eerst tien minuutjes, dan een kwartier, twintig minuten, enzovoorts.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken iemand met rood haar die gewoon heel snel heel bruin wordt. Ik weet zeker dat ze niets langzaam opbouwt.
Amadea
9 jaar geleden
Maakt ze ook geen gebruik van een zonnebank?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is echt onzin! Bruin worden of niet heeft te maken met de hoeveelheid melanine in de huid en niet met gewenning! Een veel voorkomend misverstand! Mensen met rood haar hebben heel weinig melanine en worden dus niet of nauwelijks bruin. Albino's hebben helemaal geen melanine. De weinige roodharige mensen die bruin worden zijn een uitzondering en hebben meer melanine dan de gemiddelde roodharige. Sommige roodharigen hebben bruine ogen en zij worden ook vaker bruin dan blauwogige of groenogige roodharigen.