Hoe word huidveroudering veroorzaakt?

Wanneer er minder collageen en elastine in de huid zit veroudert de huid. Vrije radicalen door bijv. vervuilde lucht kunnen dit proces versnellen, maar hoe worden die collageen en elastine vermindert in het natuurlijke huidverouderingsproces? Spreek je dan over radicalen die al in je lichaam zitten? En ligt de huidveroudering ook deels aan de verbindingen tussen de huidlagen?

Als je een gekke bek trekt dan hoort je huid bij het aannemen van je neutrale gezicht weer terug te gaan in de normale vorm. Er zijn een aantal mensen geweest die vanaf een bepaalde leeftijd in hun kindertijd gestopt zijn met gezichtsuitdrukkingen vormen en hun leven lang een neutraal gezicht hebben rondgelopen en zij hebben nu opmerkelijk minder rimpels. Ook wanneer je bijv. veel fronst is de kans op rimpels tussen je wenkbrauwen aanzienlijk minder. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fibroblasten, de cellen in de lederhuid die zorgen voor de aanmaak van het bindweefsel (bijvoorbeeld collageen, elastine), worden naarmate de tijd vordert, minder actief en kunnen door dit proces minder bindweefsel van minder goede kwaliteit aanmaken. Hierdoor wordt de huid dunner, minder soepel en elastisch. Hierdoor ontstaan rimpels en wordt de huid minder elastisch.
Er zijn steeds meer aanwijzingen dat veroudering van cellen, ‘senescence’, een sleutelrol speelt in het verouderingsproces.

Een senescente cel is een cel die door chronische of acute stress slijtage heeft opgelopen en hierdoor niet meer deelt. Bij die verouderde, senescente cellen is de celdeling gestopt terwijl de stofwisseling in de cellen nog wel actief blijft. Senescente cellen kunnen met name door twee mechanismen ontstaan: door verkorting van telomeren en door ophoping van cellulaire schade.

http://www.kennislink.nl/publicaties/begint-een-verouderd-lichaam-bij-een-verouderde-cel

http://www.mijnlichaammijnzorg.tv/hoe-kun-je-huidveroudering-afremmen/

Betreffende de pokerface bestaat er wel onenigheid:

'Een Engelse dermatoloog verklaarde dat rimpels ontstaan door het constant vouwen van lijnen in de gezichtsspieren bij de mond, het voorhoofd en ogen, waardoor het onderhuidse bindweefsel vouwt. Volgens hem kun je het krijgen van veel lijntjes voorkomen door jezelf te trainen je gezichtsuitdrukkingen te verminderen. Botox werkt namelijk volgens dit zelfde principe; het legt bepaalde gezichtsspieren lam met als gevolg minder gezichtsexpressie.

Een lerares “face yoga”, gezichtsyoga, is het hier niet mee eens. De huid blijft rimpelvrij als je – net als bij face yoga het geval is - door middel van gezichtsmassage de onderhuidse gezichtsspieren stimuleert. Je verkrijgt juist door te (glim)lachen een jeugdig uiterlijk. Je gezichtsspieren niet gebruikt helpt niet, omdat rimpels volgens haar worden veroorzaakt door een gebrek aan spierspanning en elasticiteit. Door te lachen masseer je de gezichtsspieren, waardoor de bloedcirculatie toeneemt en het onderhuidse bindweefsel als het ware opzwelt.'

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/150718-zorgelijk-nooit-lachen-of-fronsen-om-rimpels-te-voorkomen.html
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook de afname van vet zorgt voor veroudering van de huid,roken en erfelijkheid speelt een rol, maar buiten dat heb je een goed antwoord gegeven, wat zeker een plus waard is. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En zou een senescente cel weer kujnen gaan delen door bijv. een behandeling met micro needling of een ander huidvernieuwing bevorderend product?