weet iemand een overzicht van de meest voorkomende sneltoetsen?

Als ik iets typ op de computer gebeurt het me regelmatig dat er "onverwachte dingen" gebeuren. Mijn mail verstuurd zichzelf halverwege het bericht of de helft van mijn getypte tekst is verdwenen (bijv als ik hier een antwoord in typ maar ook in word documenten). Ik geloof al sinds enige tijd niet meer in de toverfee dus ik ga er van uit dat ik het zelf doe, door per ongeluk een sneltoets aan te raken of zo.
Ik werkt trouwens vanaf een laptop en misschien is het wel dat muismatje. Ik typ met 8-10 vingers dus ik heb mijn handen er wel zo bovenhangen.
Als ik nou wist welke toets het is kan ik daar ten minste een beetje uit de buurt blijven (of hem uitzetten, kan dat?)

13 jaar geleden
1.7K
rebecca
13 jaar geleden
idd heel irritant. ik druk zo heel vaak mijn caps aan, en mijn zoontje ramt soms even op mijn pc en dan staat er inneens van alles open

Het beste antwoord

Ik werk ook geregeld met een laptop en ken het probleem (bv het verspringen van de cursor naar een niet bedoeld veld of een paar regels hoger). Dit ligt soms echt aan het toetsenbord en niet aan de gebruiker.

Hier dan maar een kort lijstje van handige toetscombinaties:
CTRL-Z -> bewerking ongedaan maken (die is dus het belangrijkste bij die 'onverwachte dingen')
CTRL-C -> kopieren
CTRL-X -> cut
CTRL-V -> plakken
CTRL-P -> printen
CTRL-S -> document opslaan
F2 -> bewerken (edit)
ALT-TAB -> tussen programma's wisselen
ALT-F4 -> programma afsluiten
'vlaggetje' R -> uitvoeren, cmd line bv
'vlaggetje' M -> alle programma's minimeren
Shift 'vlaggetje' M -> alle programma's weer activeren
F7 -> spellingchecker
Shift F7 -> synoniemenlijst
CTRL-Shift-ALT -> start task manager
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

toetsen in combinatie met het windowsvlaggetje zijn
vlaggetje D, krijg je de desktop terug
vlaggetje E, start hij de exploxer op
vlaggetje L, kun je overschakelen naar andere gebruiker op computer
ctrl + shift, voor als het toetsenbord per ongeluk naar een andere instelling of taal gezet is, bv de plaats van het vraagteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem zal zijn, dat je de Crtl toets indrukt in plats van de hoofdletter toets, en dan heb je bijna altijd een sneltoets te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je misschien het 'vinger-vakje' om de muis te besturen aanstaan en dat je daar per ongeluk met je handen op komt.
Ik heb ook een muis bij mijn laptop en heb het 'vinger-vakje' uitgezet.

ps. het zal wel een officiele naam hebben, maar verder dan 'vinger-vakje' kom ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vingervakje vind ik wel mooi bij een schootcomputer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vingervakje.. doet bij mij verschillende dingen denken, haha.. Maar volgens mij heet het een TouchPad :)
ctrl-home in je browser, geeft je startpagina
alt- uit het pulldown menu, geeft die optie
alt-printscreen zet het huidige venster als plaatje op het clipboard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt hier

http://www.tuxx.nl/computer/windows/sneltoetsen/

en hier

http://support.microsoft.com/kb/301583/nl

een hele lijst met windows sneltoetsen vinden

Toegevoegd na 1 minuut:
En hier

http://www.tuxx.nl/sneltoetsen/word/

nog een lijst voor Word.
rose