Nee, de cijfers van een IP adres geven geen wezenlijke informatie.

Dat je toch bij een ip adres een lokatie kunt zoeken komt doordat de instanties die ip ranges uitgeven registreren waar de ontvanger zit. Deze gegevens worden gemakkelijk verstrekt en zodoende kun je aan een ip-adres (met ong. 95 % nauwkeurigheid) aan een ip adres aflezen waar iemand ongeveer zit (Bij mij zaten twee sites er toch 30 km naast)
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Nee, de cijfers van een IP adres geven geen wezenlijke informatie."
Niet helemaal, want zoals je zelf al zegt, kan je achterhalen waar die adressen zich _ongeveer_ bevinden. Het ook regelmatig voor dat als je zo'n adres opzoekt, het exact op het juiste huis op de kaart wordt geprojecteerd. (Dit is dan wel vaak of altijd een kwestie van toeval, waarschijnlijk. Volgens mij is de straat(gedeelte) en/of wijk(gedeelte) vaak wel openbaar bekend aan de hand van een IP-adres.)
rose
12 jaar geleden
Maar de informatie zit niet in de cijfers zelf, een adres in Nederland kan net zo goed met 192.33 beginnen als met 31.31 of 77.233. De informatie zit bij de correlatie tussen adresblokken en landen, die is aan de hand van de ip-adressen alleen te achterhalen als je weet welk adresblok aan welk land is toegewezen. Het is geenszins zo dat een bepaald getal naar een bepaalde lokatie wijst,. Een ip-adres dat met 33 begint kan net zo gemakkelijk hier als aan de andere kant van de aarde zitten, bij wijze van spreken.
Landen hebben eigen IP adres blokken toegewezen gekregen:
http://www.ipdeny.com/ipblocks/
http://www.ipdeny.com/ipblocks/data/countries/

'de eerste twee cijfers van een IP-adres' Is trouwens een onjuiste voorstelling van zaken, omdat het eerste getal van een IP-adres ook kan beginnen met slechts één cijfer vooraleer je bij het volgende getal in het IP-adres bent aangekomen.
Echter ook als je alleen naar het eerste getal kijkt, kan je daaruit niet een land afleiden omdat dat getal nl. in meerdere landen voorkomt.
Bij IPv4 lopen de IP-adressen van 0.0.0.0 t/m 255.255.255.255.

Zie ook: http://www.ipaddresslocation.org/
Als je daar bij het vakje "Enter an IP address for IP2location lookup to check and find its flag country and location:" een IP-adres invult, kan je ongeveer kijken waar dat IP-adres zich bevindt. Het is niet exact. Exacte gegevens kan je alleen krijgen bij een provider als een rechter daar toestemming voor heeft gegeven (of als zaken zoals SOPA, ACTA en CISPA (http://www.nujij.nl/internet/weer-een-nieuwe-big-brother-wet-cispa.16457614.lynkx) er doorheen zullen komen; dan zullen stichtingen zoals BREIN, RIAA etc. zonder tussenkomst van de rechter je NAW-gegevens kunnen opvragen aan de hand van IP-adressen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zijn de eerste cijfers aan werelddelen verbonden. Dit is in het volgende plaatje wel goed in kaart gebracht.

http://imgs.xkcd.com/comics/map_of_the_internet.jpg