Computerprobleem door spyware?

Wat fijn dat ik hier om raad kan vragen. Ik heb problemen met mijn computer (Acer). Wanneer ik op internet zit gebeurt het af en toe dat er op een gegeven moment steeds dezelfde schempjes openen. Dit blijft doorgaan en is alleen te stoppen door de computer helemaal uit te zetten. Daarnaast loopt de computer soms vast, de pijl van de muis blijft dan stil staan en ik kan niets meer doen, ook valt af en toe de computer uit en heb ik problemen met mijn email gehad, waarbij ik de melding kreeg dat iemand anders waarschijnlijk in mijn account is gekomen. Ik moest hiervoor mijn wachtwoord veranderen. Kan het
zijn dat dit te maken heeft met het downloaden van Skype? Of heb ik te maken met een virus? De AVG virus scanner free edition signaleert echter geen virus.
Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik heb een computer met windows XP.

Toegevoegd na 1 week:
Ik bedoel windows Vista.
Mijn computer blijft soms vastlopen, ondanks het scannen op virussen, spyware, ed. Hij is ook ontzettend traag. En daarnaast krijg ik regelmatig 'scriptfout' meldingen op internet, ondanks dat ik dit bij opties heb uitgeschakeld. Het zou fijn zijn als ik mijn computer in ieder geval alvast sneller kan maken. Wellicht wordt daarmee ook al het vastlopen verholpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Het heeft in elk geval niets met Skype te maken, tenzij je dat via een onbetrouwbare website hebt gedownload. Kun je via Systeemherstel je pc terugzetten naar een datum waarop alles nog wel goed werkte? Dan zou ik dat doen! Anders kun je proberen om de malware te verwijderen met Malwarebytes (zie antwoord hieronder) en Spybot S&D: http://www.safer-networking.org/nl/index.html
Als dat allemaal niet lukt zul je óf een gespecialiseerd forum om advies moeten vragen óf Windows opnieuw moeten installeren.

Antwoorden (3)

Download HiJackThis, installeer en druk op " Do a scan and save a log file". De logfile wordt dan geopend in kladblok. Selecteer die tekst en kopieer het op deze website: http://hjt.iamnotageek.com/ Volg daar de instructies aan de hand van de legenda.

Let wel op: Ben je niet helemaal zeker van je zaak, of heb je er niet veel verstand van, laat het dan door iemand doen die er meer verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, wat je het beste kan doen is: Download m.b.v. een andere computer de Kaspersky Anti-Virus 2012 Rescue Disk. Brand dit image op een cdrom en boot je besmette pc , grote kans dat je hiermee, de virussen terug vind. Zie de link voor handleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Download de gratis versie van Malwarebytes' Anti Malware via http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html. Doe dan een volledige scan.