Waar werden en worden de telefoonnummers bewaard als men iemand wil bellen? Wat voor systeem?

Als ik naar 012-3456789 bel, hoe weet de KPN dat dit nummer bij. dhr. Janssen uitkomt? En waarin staan deze telefoonnummers geregistreerd? En hoe ging dat vroeger? Tegenwoordig kan je een telefoonnummer meenemen naar een ander huis binnen je netnummer regio, hoe kan dit dan?

En mobiele telefoonnummers? Waar staan die in geregistreerd?

Een hoop vragen al met al, maar ik was benieuwd of iemand er een antwoord op kan geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Alle nummers, vast en mobiel, zijn in beheer van de OPTA. De Opta geeft de nummers weer uit aan de telecom-bedrijven.

Alle nummers worden in een groot databestand bewaard en kunnen eenvoudig worden geactiveerd.

Vroeger was alleen de PTT (nu KPN) beheerder van de vaste telefoonnummers en die had NL in regio's (kengetallen) ingedeeld, die dus plaatsgebonden waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger was het simpel.
De draaischijf op je telefoon stuurde pulsen naar de centrale, elke puls zorgde dat een stappenschakelaar een stapje maakte. Het volgende cijfer bediende de volgende schakelaar en zo kwam je vanzelf bij Dhr Jansen.

Tegenwoordig is het eigenlijk veel complexer, er zijn allerlei databases met gegevens over welk nummer bij welk adres hoort. Elke provider heeft zijn eigen database, maar er worden wel onderling gegevens uitgewisseld anders zou nummerportabiliteit niet werken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoeft de kpn of wie dan ook niet te weten en dat gebruiken ze ook niet. Ze hebben namelijk genoeg aan het nummer. De enige die wel een naam bij een nummer wil hebben, zijn wij de gebruikers, voor ons zijn dus o.a. het telefoonboek bedacht en nu natuurlijk talloze databases, die via internet te doorzoeken zijn.