Nee, een poortnaam is wat achter de : staat bij een netwerkadres van een netwerkapparaat. Het IP-adres moet je zien als de domeinnaam, zoals google.nl, maar dan is het een numeriek adres, zoals 192.168.1.1. Maar de poort is wat achter de : staat achter het IP-adres, en dat is om ervoor te zorgen dat je meerdere dingen (services) tegelijk kan uitvoeren via 1 IP-adres. Maar het is verplicht bij het protocol TCP/IP, wat bijna alle netwerkapparaten, netwerken gebruiken. Het internet werkt ook met TCP/IP.
De poort voor een website is bijvoorbeeld 80.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar een echte poortnaam is de naam die aan een poort is toegewezen, zoals, in veel gevallen, het protocol, bijvoorbeeld bij websites http. En de service met de poortnaam http draait gewoonlijk op poort 80, zoals ook in mijn antwoord staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee, meestal is het de merk van de printer en daar achter de model nummer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee... dit is niet hetzelfde. Een poortnaam geeft aan wat voor type aansluiting het betreft (bv serieel) en welk naampje die heeft (bijvoorbeeld COM1 of COM2). Het IP-adres zijn de cijfertjes die toegewezen zijn door de router in het (thuis)netwerk (vaak beginnend met 192.)