Waarvoor staat 16:9 bij de schermgrootte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een toevoeging, Het is wellicht iets duidelijker als je de hoogte altijd als 1 neemt (uit marketing overwergingen worden hele getallen genomen). 4:3 = 1.33:1 (ouderwets televieformaat)
16:9= 1.77:1 * (huidige televisieformaat)
**
21:9= 2.35:1* (cinemascope, een veelgebruikt filmformaat) Je ziet nu heel duidelijk dat de linkerwaarde steeds hoger wordt ofwel het beeld wordt relatief steeds breder. *Niet accuraat, maar vaak zo uitgedrukt.
** 1.85:1 is nog een veelgebruikt bioscoop filmformaat, op een 16:9 monitor/tv geeft dit hele kleine balken boven en onder. Zo klein dat door overscan de balken op veel tv's buiten het beeld vallen. 90% van de bioscoopfilms is in 1.85:1 of 2.35:1 gefilmd. Tegenwoordig zie je zelfs op tv dat films zo uitgezonden worden. Mensen klagen dan (onterecht) over balken boven en onder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huidig televisieformaat=ook veelvoorkomende monitorverhouding. Naast het uitstervende 16:10 formaat. Heb hier zelf nog een 1920x1200 (16:10) LCD monitor en dat is met webbrowsen heel fijn, maar met games die soms een tussenfilmpje in 16:9 hebben krijg je dan ineens balken, nou is dat nog niet zo'n ramp, maar die balken zijn verre van goed zwart (oude LCD) en dat ziet er niet zo fraai uit (sowieso zijn donkere games op mijn plasma veel mooier te spelen).

Antwoorden (3)

De verhouding tussen de breedte en de hoogte van het scherm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat staat voor de verhouding breedte tot hoogte. Voor elke 16 cm breed is de het scherm dus 9 cm hoog. Dit is dus breedbeeld, je hebt ook nog 4:3 en dat is meer vierkant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is geen schermgrootte, maar een schermverhouding.

Schermgrootte: 42" of 100nogwat cm.
Schermverhouding: 16:9
Schermresolutie: 1920x1080 (doe maar eens 16x120 en 9x120)

Het melden van de verhouding is nog een overblijfsel van de tijd dat gelijktijdig 16:9 en 4:3 tv's verkocht werden. Tegenwoordig is het nog wel handig om het onderscheid tussen 21:9 en 16:9 tv's duidelijk te maken.

Zo snapte ik vroeger niet wat KTV's waren (stond zo wel eens in reclamekrantjes), toen mijn vader uitlegde dat dat voor kleuren-TV stond snapte ik nog steeds niet waarom dat aangegeven werd, immers waren toen alle TV's al jaren kleuren TV's. Zoals nu ook alle TV's breedbeeld (16:9) zijn. Alleen als een tv niet 16:9 is, is het de moeite van het vermelden waard in mijn ogen. De vermelding KTV heb ik al jaren niet meer gezien.

Je vraag is dus terecht.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ah zie nu dat je het over computerschermen hebt (categorie). Dan is het nog wel relevant aangezien je ook 16:10 (1920x1200 en andere resoluties) schermen hebt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Net zoals je vroeger 4:3 tv's had, had je ook 4:3 en zelfs 5:4(nog vierkantere) schermen. Zoals op het plaatje afgebeeld lijkt breedbeeld een achteruigang (laagbeeld :D) maar je kan het plaatje ook zo maken dat de hoogte gelijk blijft en alleen de breedte verandert.