Kunnen ze bij een laptop reparatie je geschiedenis zien?

Ik heb een laptop die kapot is. Als je hem opstart zie je zwart beeld en gaat ie piepen. Morgen laten we hem repareren maar ik ben bang dat ze dan mijn geschiedenis en foto's enz kunnen zien. Iemand enig idee of dat mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Als ze willen is dat altijd mogelijk, tenzij de harddisk (al zwaar) beschadigd is.

Echter denk ik niet dat je daar schrik voor moet hebben als je 'm bij een betrouwbare en professionele reparatie-dienst binnen doet.

Vergeet niet: time = money. Ze hebben daar dus helemaal geen tijd om in jou geschiedenis en foto's te gaan neuzen. Ze krijgen welgeteld 15 min om jou laptop te fiksen (dat heeft helaas ook nadelen, dat klopt) en dan moeten ze aan de volgende laptop beginnen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoorde een monteur zeggen, dat het bij hen regelmatig wel gebeurde: kijken of er 'leuke' foto's op staan. Veel tijd kost dat niet.
Niet als je de harde schijf eruit haalt. Maar misschien zit 'm daar nou net het probleem in. Anders wel, en sommige reparateurs doen dat ook. Sommige harde schijven zijn te verwijderen door een paar schroefjes los te draaien, bij andere laptops moet de bodem eraf (ook dmv een aantal schroeven).

Dat zwarte beeld zegt me niet veel over de oorzaak. Je zou er een (windows) opstart DVD of CD in kunnen stoppen, en via de setup proberen 'm daarmee op te starten. Als dat ook niet lukt, zit de oorzaak waarschijnlijk niet in de harde schijf. Opstarten van een USB stick kan (bijna altijd) ook, maar ook dan moet je wel eerst in de setup komen. Meestal F2 of Del indrukken zodra je start. Misschien kan een technisch onderlegde vriend of familielid je helpen. De harde schijf is namelijk te testen buiten de computer, als iemand daar de spulletjes voor heeft. Een externe behuizing bijvoorbeeld, die kosten een euro of 13. En dan op een andere computer aansluiten. Maar het is kort dag, als je morgen naar de reparateur moet. Misschien kun je meegaan in de werkplaats, en zeggen dat je graag de harde schijf eruit wilt als die niet het probleem veroorzaakt. Daar heb je een goede reden voor: je wilt 'm backuppen en op een andere computer doorwerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja als ze het willen wel maar als het heel erg beschadigd is niet