Hoe kan je je gebruikersnaam op Wikipedia wijzigen?

Ik heb een verzoek van Wikipedia gekregen om mijn gebruikersnaam te veranderen omdat deze verwarrend zou zijn. Maar ik weet niet hoe dat moet. Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In principe is een gebruikersnaam voor eeuwig; deze kan niet meer verwijderd worden uit het systeem. Slechts bij hoge uitzondering (bijvoorbeeld als een ongewenste gebruikersnaam is gekozen) is het mogelijk om een verzoek voor hernoeming te doen. Op die pagina staat ook uitgelegd wat daarvoor precies de procedure is:

Een steward kan een gebruiker hernoemen. Je kunt het dus niet zelf doen.

- Kijk of de gewenste nieuwe gebruikersnaam nog vrij is. Als deze al geregistreerd is maar het account inactief lijkt, dan kun je een verzoek indienen om die naam over te nemen.
- Zorg dat je ingelogd bent onder je oude en nog steeds enige gebruikersnaam. Plaats het verzoek tot hernoeming op de verzoekpagina op meta: onder het kopje "Requests". Volg hiervoor de instructies op de betreffende pagina.
De instructies en het verzoekproces zijn in het Engels. Mocht je daar moeite mee hebben dan kun je om hulp vragen aan Mathonius, Savh, SPQRobin, Taketa of Trijnstel.
- Wacht af totdat je verzoek wordt uitgevoerd of afgewezen. Dit kan een paar dagen duren.
- Gebruik een poosje als ondertekening "oude naam nieuwe naam" en plaats op je gebruikers- en overlegpagina een melding over de naamswijziging, zodat iedereen weet wie jij bent.
Amadea