is het toegestaan om een geheim van iemand online te zetten zonder toestemming van die gene?

iemand heeft recent een geheim van mij online gezet, zonder mijn toestemming. Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Netjes is het niet, maar de vraag is of je er iets aan kan doen. Hoe kan jij namelijk bewijzen dat het jouw geheim is?
Als je kennis je geheim online heeft gezet en het anoniem heeft gehouden, zou ik er niets aan doen, je geeft er namelijk alleen ruchtbaarheid aan dat dat om jou gaat, terwijl het daarvoor een anoniem verhaal was.

Als jouw naam er wel bij staat en mensen kunnen ook echt weten dat het over jou gaat is het een ander verhaal. Als er alleen 'Joyoshi' bij het geheim staat zegt dat waarschijnlijk de meeste mensen die het lezen niets. Maar als er ook nog eens bij staat waar het is gebeurd (en jij woont bijvoorbeeld in die buurt) ben je wellicht herkenbaar.
Dan wordt het een ander verhaal. Behalve dat het niet netjes is, is jouw vertrouwen geschaadt. Een beetje afhankelijk van wat het geheim is, zou het onder smaad kunnen vallen. Om te kijken wat je hier mee kunt kan je naar een juridisch loket gaan, daar kunnen ze bekijken of het zin heeft voor jou om stappen te ondernemen.

Mogelijke oplossingen (ik denk ik volgorde van wenselijkheid:)
- Je kennis vragen om het geheim offline te halen.
- De beheerder van de website vragen het geheim online te halen.
- Juridisch advies inwinnen...
- ...en aangifte doen van smaad.