Hoe betaalde je vroeger internet?

Je moest vroeger met een inbelmodem bellen enzo. maar hoe moest je de internet rekening betalen? En hoe werd dat berekent? En was dat duur?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Gewoon via de telefoon tikken. Telefoontarief.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Je kreeg of een acceptgirokaart in de bus of via incasso....
ronron1212
7 jaar geleden
Waarvan incasso of acceptgiro?
tinus1969
7 jaar geleden
@ronron1212, van de internetprovider, naar wiens server/computer je inbelde.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Overdag op internet was verschrikkelijk duur! Was bijna een gulden per minuut. Na 20:00 een kwartje en 'snachts een dubbeltje. Mijn vader had toen de tijd KPN internet kostenbeheer op mijn pc gezet. We zullen de eerste telefoonrekening nooit vergeten 600!!! Gulden
capthavoc
7 jaar geleden
1 telefoon kosten
2 abbonee kosten voor internettoegang en email
je kreeg een brief met inbel nummers
gebruikersnaam en WW en
pop3 email
en soms een diskette later CD
later kreeg je die te kust en te keur via allerlei bladen aangeboden
was vreselijk duur
Wie herinnerd zich AOL nog ??? Naast de inbelkosten die gewoon in je telefoon rek zaten.
Kreeg je gewoon net als de acceptgiro voor je telefoon ook een acceptgiro van je ISP Worldonline was mijn eerste ISP Daarna kwam Zonnet als eerste met "gratis abbo" met gratis Email
maar de tikken moest je nog betalen. Voor het WWW echt begon voor de gewone consument waren er meestal hobby techneuten mensen die BBS service/software aanboden.
Was meestal wel gratis omdat ze natuurlijk graag mensen op hun server wilden.
maar in het begin zeker niet omdat ze natuurlijk zelf ook inbel kosten hadden maar zij hadden natuurlijk al hele snelle 56k modems die nog niet zo voor de consument beschikbaar waren of zelf en techniek die ISDN heten. Ze hadden dus meerder nummers Eventueel voor software dat je nodig had voor wat meer een mooiere menu toegang
moest je betalen
Je kon het downloaden maar dat kon erg duur worden.
Dus kon je via post of via pc bladen
Software op floppies. ja echt die GROTE 360/720 kb floppies kopen. BBS nummers kon je vinden in de gouden gids De aanschaf van een (meestal) los telmodem was nodig.
Aangezien PC in die tijd meestal geen modem hadden moest je een inbouw kaart of los telefoonmodem kopen.
je ziet ze nog wel eens liggen bij een 2 de hand zaak. Je kon niet gebeld worden als je online was Een kwartier voor 1 groter foto was heel gewoon dus
je bleef zo kort mogelijk online.
vandaar dat je in sommige browser nog de antieke offline modes vindt ;) Daarma kwam kabel en ADSL eerst nog met een download limiet later niet meer dan (fair policy)
maar wel met flat fee

Het beste antwoord

Mijn eerste internet provider koste Fl 39,95 per maand zeg maar €20 ongeveer en daar kwamen dan de telefoon kosten nog bij maar inbellen ging naar een lokaal nummer dus die vielen wel mee.
Dit ging gewoon via automatische afschrijving net als nu eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Zodra het over betalen gaat, zijn er eigenlijk helemaal niet zoveel dingen veranderd... ;-)
+
capthavoc
7 jaar geleden
Gek, kan met niet meer herinneren hoe het ook alweer zat met lokaal en verder weg bellen.
kostte het nu wel of niet meer of je naar Limburg belde vanuit zeg maar Friesland of niet ?
Ik kan met herinner dat ik een BBS gebruikte zo dicht mogelijk bij mij. of dat nu om kosten of verbindingsterkte ging weet ik niet meer. dat laatste was natuurlijk altijd beter
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lokaal was veel goedkoper als buiten je eigen kengetal weet alleen het prijsverschil niet meer

Andere antwoorden (1)

Koste waren alleen de belkosten, jw kwam dan op een bbs bulliten bord systeen(soort site) dan kon je iets opzoeken of downloaden. Er waren ook betere betaalde bbs en.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
WimNobel
7 jaar geleden
Maar een BBS was geen onderdeel van internet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja iedereen kan maar wat roepen he
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system
ronron1212
7 jaar geleden
Vraag1999 lees je artikel eens goed.