Hoe kan je turven in Excel?

weet iemand hoe ik kan turven in excel.
zodat ik bv kan klikken en er kolmt eentje bij.
zo kan ik vogels tellen. als ik er een zie dat ik een getalletje erbij kan doeen.

7.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
Maak eerst een lijst van vogel namen in kolom B.
Klik op Alt + F11
Dubbel klik op blad waar je macro wil laten draaien.
Plak onderstaande daar.
-------
Option Explicit Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Selection.Count = 1 Then
If Not Intersect(Target, Range("B:B")) Is Nothing Then
ActiveCell.Offset(0, 1).Value = ActiveCell.Offset(0, 1).Value + 1
Range("A1").Select
End If
End Sub
------
Bij klikken op naam (in kolom B) zal aantal in Kolom C opgehoogd worden.

Antwoorden (1)

Je zou een klein macrootje kunnen maken, mits je vba beheerst uiteraard. Daarmee maak je een knop, misschien per soort vogel, waar je op klikt en een teller ophoogt. Ik kan het macrootje hier plakken, maar dan moet je het wel zelf in een module kunnen zetten.
Onderstaande macro kun je via het menu ONTWIKKELAAR in Visual Basic plakken. De knoppen link je aan de macro's

Option Explicit

Sub Huismus()
Dim HuismusTeller As Integer
HuismusTeller = ActiveSheet.Range("Huismus").Value
ActiveSheet.Range("Huismus").Value = HuismusTeller + 1
End Sub

Sub Merel()

zie Huismus

End Sub

Sub Kolibri()

zie Huismus

End Sub
Toegevoegd op 10 februari 2021 09:42: afbeelding
Plaatje bij antwoord
paulus811
3 jaar geleden
jamies
3 jaar geleden
hoe kan je zo een macrotke maken
paulus811
3 jaar geleden
Zie hierboven. Het knippen en plakken van tekst ging niet helemaal lekker, dus op de afbeelding zie je de macro voor Huismus die je kunt kopiëren voor iedere vogel die je maar wilt tellen.
paulus811
3 jaar geleden
Sorry, kan hier maar 1 plaatje plakken helaas. Waar in de tekst &Quot; staat moet je vervangen door een "
TurfGraver
3 jaar geleden
1 macro, geen knoppen.
Zie reacties. :)
paulus811
3 jaar geleden
@Turfgraver, zoals bijna alles in Excel kun je ook dit probleem op verschillende manieren aanpakken. Jouw oplossing werkt ook zeker prima, maar ik heb voor de 'knop per vogelsoort' gekozen omdat in mijn beleving dat de eenvoudigste macro oplevert. En klikken op een knop werkt denk ik intuitiever dan het selecteren van een cel waarna de teller wordt opgehoogd. Jouw oplossing is fraaier, zet m als antwoord en ik deel een thumbs up uit :-)