Kan het stand by laten staan van een led tv kwaad ivm brand.

Bij de oude ktv's was er altijd brandgevaar maar is dat bij led ook

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

elk lichtje dat aan staat is brandgevaarlijk!

'Stand by' zet tv in brand

De schade aan het appartement, 30 000 gulden, werd nog overtroffen door de ravage die op 20 april ontstond in een huis aan de Maagdenpalmstraat. De bewoonster, een 20-jarige vrouw, had een gloednieuwe tv voor haar verjaardag gekregen. Ook zij werd wakker in een vuurzee, met als brandhaard haar nieuwe bezit. Doordat het toestel op de 'stand by'stand stond, meent de Haagse brandweer.

Nadat de twee voorlichters van het brandweerkorps uit de rapporten van dit jaar nog eens acht andere mysterieuze branden in televisietoestellen hadden opgespoord, lieten zij een waarschuwing uitgaan. Zet het toestel 's nachts niet meer in de wachtstand, want dat is levensgevaarlijk, luidde de boodschap.

"We hadden geen tijd dit verhaal te checken bij de fabrikanten of de brandverzekeraars, maar het aantal gevallen was voor ons genoeg aan de bel te trekken" , zegt woordvoerder A. Bulthuis. "Hoe de branden ontstaan, weten we niet. We vermoeden dat het te maken heeft met hoogspanning en stof."

Hoe reeel is het gevaar van de 'stand by'-positie, die als voordeel heeft dat het toestel weer met een zap van de afstandsbediening tot leven kan worden gebracht?

"Het risico is nihil, maar zet het toestel 's nachts toch maar uit" , zeggen de fabrikanten voorzichtigheidshalve. De Consumentenbond, doorgaans toch de grote beschermer van de Nederlandse gebruiker, rangschikt de waarschuwing van de Haagse brandweer echter onder "paniekzaaierij" .

Televisies hebben geen veiligheidsprobleem, zegt A. van der Kolk van de bond. "We hebben tv's uitgebreid op veiligheid getest, behoorlijk op hun donder gegeven ook, maar hebben nooit enig risico kunnen ontdekken. Ook op video's en audiosets zit een wachtstand en ook daarvan hebben we, afgezien van het energie-aspect, nooit enig nadeel kunnen bespeuren."

Volgens de Consumentenbond kan juist het iedere dag aan en uitschakelen van het televisietoestel nadelige gevolgen hebben. Van der Kolk: "Dan kun je binnen drie a vier maanden een nieuwe schakelaar kopen."

Dit laatste wordt weer nadrukkelijk ontkend door de fabrikanten. Woordvoerders van Philips en Sony raden eensgezind aan het toestel 's nachts uit te schakelen. "Hoewel de tv's uitgebreid worden getest en in principe jaren op de wachtstand kunnen staan, loop je met elk elektrisch apparaat een theoretisch risico" , aldus Philips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zet uw televisietoestel niet op de stand-by (de waakstand). Schakel het toestel uit als u het niet gebruikt.
Dit geldt ook voor uw plasma- of lcd-tv.

Bovenstaande tekst komt uit de Seniorenwijzer "Hoe kan ik brand voorkomen?". Hetzelfde staat ook in de Lesbrief Brandweerhulpverlening aan verminderd zelfredzame personen. Dus ook een lcd-tv kan te warm worden en brand veroorzaken!
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boel stofvrij houden helpt ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat helpt vaak al een heel stuk inderdaad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die aandacht voor TV's alleen? ELK elektrisch apparaat dat aanstaat, al is het 'stand-by', is potentieel brandgevaarlijk. Dus ook adapters van van alles en nog wat mogen uit het stopcontact en (hele stiekeme) dimmers moeten worden uitgeschakeld, niet alleen maar op 0 gedraaid. Overigens komt in moderne (platte) TV's geen hoogspanning voor en al helemaal niet van de orde van 25 kV zoals lang gebruikelijk was.
Alle apparaten waar stroom op blijft staan zijn brandgevaarlijk en vreten ook onnodig stroom.
Dus als men apparaten niet gebruikt is het aan te bevelen de stekker eruit te trekken of op een stekkerdoos met aan/uit schakelaar aan te sluiten.