Wasmachine (zanussi ZE 12) doet het niet?

Ik heb onlangs een wasmachine van marktplaats gekocht.. een Zanussi ZE 12.. Hij heeft 2x een wasje gedraaid en nu opeens doet hij 'niks'. Het is een ingewikkelde machine.. Ik heb overal gekeken voor een gebruiksaanwijzing op internet, maar niets kunnen vinden..

als ik op start druk, hoor je 2x klikken en vervolgens doet hij niets.. na een kwartier gaat hij piepen.. Het lijkt alsof hij op pauze blijft staan?

Heeft er iemand verstand van wasmachines? Deze wasmachine?

En mocht ik nou gewoon een kapot wasmachine gekocht hebben, wat kun je hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Even een storing oplossen zonder de machine te zien, is bijna onmogelijk. Maar ik vrees dat of de motor kapot is of de electronica die de motor aanstuurt. Dit omdat je schrijft dat de machine niet gaat draaien. Een vaak voorkomend euvel is dat de koolborstels versleten zijn en reparatie daarvan valt nog wel mee. Mogelijk is er een beveiliging die voorkomt dat door de versleten borstels, de machine gaat draaien.

En wat je kunt doen naar de verkoper is helaas weinig, behalve bellen of mailen en vragen of hij van het defect op de hoogte was en de machine eventueel terug wil nemen. Dat laatste zal waarschijnlijk niet gebeuren en hoe vervelend ik het ook voor je vind om te zeggen, maar dat is het grote risico bij het kopen via Marktplaats. Mensen verkopen geen goede wasmachine omdat ze gewoon zin hebben in een nieuwe, zoals dat soms wel bij meubels gebeurt.

Probeer een betrouwbare monteur te vinden die voor je wil kijken wat het probleem is, wellicht valt het reuze mee.
paulus811