ik wil graag een laserpen kopen van 5mw maar mijn moeder denkt dat het illegaal is en erg gevaarlijk is wat is daar van waar ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

5mw valt mee, er zijn sterke van meer mw.. Deze pennen branden zelfs door voorwerpen heen. 5mw is niet illegaal maar kan schadelijk zijn als je hem in iemands oog schijnt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De laserpointers zijn in te delen in klassen, afhankelijk van hun vermogen in Watt, die van 1, 2 en 5 mw zijn legaal, dus het is niet illegaal en ook niet gevaarlijk. Gevaarlijk noemen ze het pas als je er bijvoorbeeld vliegtuigen mee uit de lucht kunt schijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 5mW kan je al wat oogschade aanrichten.
5mW is verboden, maar nog niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook raar,op de ene site lees je dat het verboden is en de andere site weer dat het niet verboden is,maar wel dat 5 mw het maximale is dat legaal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een bron die zegt dat het verboden is: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=39688.0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit jouw link: Ik kan me voorstellen dat klasse 1 en 2 legaal zijn. Misschien worden in sommige laserpointers voor aanwijsdoeleinden nog net in de klasse 2 1mW gebouwd. Welke klassen legaal zijn en welke illegaal weet ik niet: maar ik kan me voorstellen dat alles vanaf klasse 3 illegaal is. Zegt dus niet veel, de poster denkt en stelt zich wat voor. Of refereer je naar een andere deel in de link?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik weet het,heb verschillende site's gezien,maar als er zo verschillend wordt geantwoord dan weet je eigenlijk nog niet of het mag.
Ik denk dat je beter de politie kunt bellen,die zullen het toch wel weten lijkt mij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een combo van beide bronnen, op Wikipedia staat dat klasse 2 legaal is en in de andere staat wat klasse 2 inhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Politie weet het altijd net niet, en zegt dan doe maar niet, de politie zou de wet wel moeten kennen maar de praktijk...
2. In dit geval lijkt er een verschil tussen bezit en verkoop te zitten, kijk maar wat er op de wiki staat, ze hebben het daar steeds over trading of class x.
3. Leuke vraag, zorgt voor meer vraag dan duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het maar ondingen. En als de handel verboden is zou het raar zijn als je ze wel mag bezitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me dan af hoeveel mw zo'n handlasertje is die je voor je katten gebruikt om mee te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wiet mag je ook bezitten, de "groot"handel er in is verboden. Typisch Nederlands gedoogbeleid dus weer ook in deze.
Alle lasers t/m Class 3B zijn toegestaan in Nederland. Het is echter verboden om te handelen in lasers van Class 3A of hogere vermogens. Lasers van Class 3B zijn uitsluitend voor personen van 18 jaar en ouder. Verder is het niet toegestaan om lasers van Class 3B in het openbaar te gebruiken

Class 3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Aangezien je moeder er mee te maken heeft ben je waarschijnlijk geen 18 dus is het niet toegestaan voor jouw om er een te hebben, als je wel 18 bent mag je er niet mee naar buiten bijvoorbeeld, behalve in je eigen tuin/balkon en dan mag je alleen weer terugschijnen naar je eigen huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk ook absurd als je ziet wat je ermee kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kan je ook hele leuke dingen doen met de volgende compleet legale voorwerpen: Keukenmes
Magnetron
Stukken glas
230 volt uit je wandcontactdoos
Gehaktmolen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat las ik ook al in het forum waarvan je de link had geplaatst Roland,er zijn zulke sterkte's bij dat je er een sigaret mee kunt aansteken.