Waarom kan ik in een tunnel wel gewoon telefoneren als ik er met de auto doorheen rijd en valt mijn radio uit??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige auto radio's blijven gewoon ontvangst hebben in tunnels. Dat had de auto (BMW) van m'n vader in ieder geval.

Het beste antwoord

Inderdaad is repeaters in tunnels het halve antwoord maar vroeger is de politie juist speciaal op 466MHz overgegaan omdat 153MHz en later 172MHz in tunnels en liften aanmerkelijk minder goed presteerde.
Je kunt dat nu nog steeds in alle liften zien omdat 466 MHz een golf is van 70 cm en dus hebben de raampjes in liften nog altijd de afmeting van 15x70 cm. dito op boten zijn ze nog steeds 30 cm of 45 cm maar helaas: het C-2000 netwerk werkt toch écht op 320 MHz en zijn alle voorzorgen dus voor niets geweest haha! Ze klagen er zèlf over dat overal hun portofoons direct al uitvallen.

GSM-frequenties liggen rond de 1600 MHz en worden heel erg gespiegeld door het betongaas in de wanden van tunnels, sommige tunnels hebben zelfs kippengaas achter de hittebestendige tegeltjes in de tunnelbuizen.
Waarom GSM-signalen in tunnels vrijwel geen verlies hebben is dan ook heel simpel: het zijn eigenlijk net lichtgolven en de masten worden bij voorkeur naast een snelweg opgesteld en de béste voorkeur gaat dan ook uit naar een lage opstelling aan het begin- en eind van een tunnelbuis met kippengaas in de wanden die het signaal van hun platte printplaatantennes dus zó de buis instraalt.
Het zijn dus geen echte repeaters maar vroeger bestonden ze wel als afgestemde coaxiaalantennes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In veel tunnels in Nederland hangen z.g. repeaters voor het signaal van GSM en sommige radiostations.
Radio 1 gaat in bepaalde tunnels door, ik weet zo gauw niet welke, ik dacht o.a. de Schipholtunnel en de Wijkertunnel.
Zenders als Q-music, Radio 538 en BNR raak je kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Ook de regionale zenders worden in de tunnels doorgegeven in verband met hun rampenfunctie.
Heel simpel. Het fm-signaal is zwakker dan het gsm-signaal