loopband gooit de stoppen er steeds uit, wat te doen?

via marktplaats heb ik een loopband gekocht. alleen is het probleem het volgende op groep 2 en 3 gooit ie "de stoppen eruit" (wat tegenwoordig gewoon knoppen zijn, dus hoef geen stoppen te vervangen)

dit doet de loopband op groep 2 & 3. groep 1 durf ik eigenlijk niet aan omdat omdat alle stekkers daarvan al bezet zijn met stekker uit de bezemkast.

is het een plan om een elektricien te laten komen om een aparte groep bij te maken slechts voor de loopband (als dat een optie is)

en mag dat is je via de sociale woningbouw huurt?

wat zijn de evt kosten?

de handleiding wordt na gestuurd, heb wat gegoogeld maar kan het wattage niet vinden.

Toegevoegd na 4 uur:
even met de importeur gebeld, blijkt dat de printplaat kapot is.

waarom de stoppen er dan uit springen snap ik nog steeds niet.

zie volgende vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Kijk eens wat er op die groepen aangesloten zit. als je meer dan 16 ampere gebruikt gooit hij hem eruit, dus als de vaatwasser en de oven op 1 groep zit en je sluit hem erbij aan kan het teveel zijn. Alleen vraag ik mezelf af of een loopband zoveel vraagt. test hem een keer op 1 groep en zet verders alles op die groep uit. Slaat hij er dan nog uit dan zit er in de loopband iets niet goed en maakt hij kortsluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alvorens geld te investeren zou ik eerst is de loopband goed na laten kijken.

De motoren van een loopband zijn vaak van een lager vermogen dan die van een wasmachine, als een wasmachine bijvoorbeeld kan draaien op groep 2 en jij niet de loopband kunt laten draaien (niet te gelijk uiteraard) is er iets mis aan de loopband.

Mocht het toch zo zijn dat de groep overbelast is kan je uiteraard een extra groep erbij laten maken maar of dat veel zin heeft weet ik niet daar de hoofdzekering onderin de meterkast ook maar een bepaalde capaciteit heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moderne zekeringautomaten hebben een klein nadeel: ze zijn heel snel.
Een loopband kan bij inschakelen van de motor even een piekstroom trekken waar een ouderwetse "stop" geen enkel probleem heeft, de automaat zal echter direct uitschakelen als de stroom kortstondig boven de 16 A komt.
Je kunt de stroompieken wat verkleinen door de loopband via een lang verlengsnoer met niet al te dikke aders aan te sluiten, de weerstand van het snoer zal de piekstroom enigszins begrenzen.
Het gemiddelde gebruik van de loopband zal wel lager zijn dan de piekstroom zodat het verlengsnoer niet te warm zal worden.