Welke apparaten zenden straling uit, en zendt een mobiele telefoon in een oplader meer of net zoveel straling uit als 'normaal'?

Een mobiel zendt altijd straling uit (ervan uitgaand dat je ontvangst hebt). Als je belt met je telefoon zendt de telefoon veel meer straling uit dan 'gewoon'. Maar zendt je telefoon ook meer straling uit tijdens het opladen?
En wat voor apparaten zenden nog meer straling uit? Hoorde dat straling vermoeidheid kan veroorzaken en ben de laatste tijd wel moe, maar heb nergens last van.
Een gewone lamp zendt geen straling uit lijkt me, maar zenden een televisie (uit (stand-by), wel stroom), computer (afgesloten, wel stroom) en een Xbox aangesloten op internet (uit, wel stroom) ook straling uit?

Alvast bedankt voor evt. antwoorden

Toegevoegd na 1 minuut:
* dan normaal, excuus

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (3)

Alles zendt straling uit (ook objecten zoals tafels, stoelen, en grind). Hoe hoger de temperatuur, hoe meer straling, en hoe groter de golflengte.

Dat straling schadelijk is, is nog niet bewezen.

Als je iets wilt weten of elektromagnetische straling, moet je het even zeggen, maar in je vraag zeg je daar niks over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Hé, is je blokkade weer opgeheven? Dat is dan toch vrij snel, valt mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit een blokkade gehad, er was gedreigd met 1 en was dus benieuwd hoelang die eventueel zou zijn ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh, ik had ook de indruk dat de blokkade al geëffectueerd was!
Het fabeltje dat die straling iets zou doen is allang ontzenuwd.
In de oplader is de straling hetzelfde als er buiten.
Af en toe een bliepje im te laten weten waar hij zit.
Als je geen bereik hebt is de straling juist sterker, want dan zendt hij op maximaal vermogen uit om maar gehoord te worden.
Reddie
12 jaar geleden
In je vraag heb je het over 'straling', maar daarvan zijn enorm veel soorten, en die zijn allemaal heel verschillend.

Net als golven. Een golf in zee is echt iets heel anders dan een golf die ontstaat in het klimtouw in de gymzaal wanneer je dat touw snel heen en weer beweegt. En beide golven zijn weer heel anders dan de golven die zich voordoen in de economie.

Dit betekent meteen dat je alle bronnen moet wantrouwen die alleen over "straling" spreken, zonder te vermelden of het gaat om radiostraling, of de "straling" (eigenlijk: velden) van een televisie of computer, of radio-actieve straling, of UV-straling, of welke andere soort dan ook.

Dus lees je een artikel dat daar geen verschil tussen maakt, dan kun je net zo goed een artikel lezen dat zegt dat een economische opleving (de top van een economische golf) heel slecht is, omdat de top van een tsunami ook heel gevaarlijk is.

Goed, terug naar je vraag.

Een mobiel in standby zendt GEEN straling uit. Ook niet als je hem oplaadt. Waarom zou hij? Straling uitzenden kost (veel!) stroom, en mobieltjesfabrikanten maken juist reclame met de lange batterijduur. Die schakelen dus de straal-antenne echt wel uit als het mobieltje niets doet!

Slechts af en toe maakt een mobieltje in stand-by even contact met het netwerk, om te laten weten dat hij er nog is. Bij mijn mobieltje is dat eens per vier uur; en dat contact maken duurt dan 3 tot 4 seconden.

Dan de vermoeidheid. Er zijn wel mensen die zeggen dat ze klachten krijgen van "straling" (maar die vertellen er niet bij om *welke* straling het gaat - zie opmerking hierboven). Die mensen maken een hoop "kabaal" op Internet.

Maar: doe alsof je telefoneert terwijl je mobieltje uit staat, en zo iemand zal klachten krijgen. Doe alsof je de batterij uit je mobieltje hebt gehaald maar laat in werkelijkheid een andere batterij zien terwijl je mobieltje stiekem aan staat en straalt, en zo iemand zal opgelucht zeggen dat zijn klachten al wegtrekken.

De klachten blijken dus te worden veroorzaakt door wat zo iemand *denkt*, niet door wat er werkelijk gebeurt. Dit is al vaak getest, en nog nooit heeft een "elektrosensitief" persoon kunnen voelen of een mobieltje aan of uit stond.

Dan de andere apparaten. Die produceren heel kleine, laagfrequente velden. "Straling" kun je dat niet zomaar noemen. Het enige nadeel van die velden is dat ze soms stof aantrekken, verder is er niets aan de hand.

(Bovenstaande is de huidige kennis van zaken, naar ons beste weten.)
Cryofiel