Ik heb 2 speakers ui teen radio gesloopt... nu wil ik ze aansluiten op mn ipod wat moet ik doen??

er zijn 3 draadjes, 1 rooie, 1 blauwe en een zwarte. ze zaten op een printplaat dus heb ik ze van die printplaat losgemaakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Nu heb je een connector nodig die in je Ipod kunt stoppen. (jack?)
Daarnaast heb je een versterker nodig die ervoor zorgt dat de output signaal van je Ipod zodanig versterkt dat je het geluid ook kunt horen.
Het aansluiten van plus en min maakt niet uit. Waarschijnlijk is dit de rode en de blauwe. De derde zwarte draad zal wel aarde zijn, heb je niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is zitten er 2 draadjes aan de speakers,
een rode en een zwarte

Alleen als je kunt solderen kun je de speakers aansluiten

je koopt een 3,5mm jack plug,

je maakt de 2 zwarten aan 1 lipje ( de grootste )

en de 1 rode aan het ene lipje en de andere aan de 2de,

zie afbeelding ( afbeelding wit is bij jou rood en rood )

Toegevoegd na 56 seconden:
Ojaa waarschijnlijk zal het geluid niet hard zijn!
Je kan beter goedkoop een klein setje speakers kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is groot dat de zwarte de aarding is en meteen de gemeenschappelijke voor de 2 uitgangen, nl een rechts en een links kanaal, stereo dus.
De blauwe kan van het linkse kanaal en de rode van het rechtse kanaal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om dit te doen heb je twee dingen nodig:
Een 3.5mm jack en een versterker.

Je hebt een versterker nodig omdat je iPod zelf een signaal uitgeeft wat niet krachtig genoeg is om 2 grote speakers aan te drijven aangezien die een veel hogere impedantie (weerstand) hebben dan oordopjes. Een versterker zit tussen je iPod en je speakers.

Het simpelste is om gewoon een kant en klare versterker te kopen, die stop je gewoon in het stopcontact en klaar is kees, je iPod sluit je dan aan via een 3.5mmjack naar een tulp kabeltje .(http://www.kabelsenmeer.nl/Productgroep/108/9/35mm-stereo---2-RCA.html) De draadjes van je speakers kan je gewoon in de uitgang van de versterker stoppen en het volume zal waarschijnlijk ook op de versterker geregeld worden.

Ben je een klusser dan kan je ook een goedkope versterkermodule kopen bij een elektronica-winkel, bijv. conrad. Dan heb je ook een losse 3.5mm jack nodig, met wat luidspreker kabel. Je soldeert dan stukjes kabel tussen de jack en de module-ingang, en wat tussen de module-uitgang en de draadjes van je speakers, het beste is als je hiervoor een stereo versterkermodule koopt. Met deze manier kan je het volume alleen op je iPod regelen.

Ik hoop dat ik je hiermee genoeg geholpen heb. :)