Klopt het dat batterijen langer goed blijven als je ze in de koelkast bewaard?

En hoe kan dit dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Over het algemeen is dit een goede manier om de zelfontlading te minimaliseren. U kunt
batterijen in de koelkast bewaren, MITS u ze in een absoluut luchtdichte verpakking bewaard.

Dit is zeer belangrijk omdat er absoluut geen vocht bij mag komen. Als u ze weer uit de
koelkast haalt dan moeten de batterijtjes eerst acclimatiseren voordat u ze weer uit de
verpakking haalt.

Bewaaradvies?
Het beste is om batterijen op een koele en droge ruimte te bewaren. Koel is niet onder nul. Een droge ruimte op kamer temperatuur is al meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Over het algemeen is dit een goede manier om de zelfontlading te minimaliseren. U kunt
batterijen in de koelkast bewaren, MITS u ze in een absoluut luchtdichte verpakking bewaard.
Dit is zeer belangrijk omdat er absoluut geen vocht bij mag komen. Als u ze weer uit de
koelkast haalt dan moeten de batterijtjes eerst acclimatiseren voordat u ze weer uit de
verpakking haalt.

Bewaaradvies.
Het beste is om batterijen op een koele en droge ruimte te bewaren. Koel is niet onder nul. Een droge ruimte op kamer temperatuur is al meer dan voldoende.En zeker niet in de vriezer, want dan vriezen ze kapot !
Overigens oplaadbare batterijen moet je nooit koud bewaren.
Kies een vaste plek in huis om je batterijen te bewaren. En gebruik dan niet meteen een hele lade, maar zet er een bakje neer waar je ze in bewaart en, nu je toch bezig bent, ook meteen een bakje voor je lege batterijen. Schrijf er wel meteen op welk bakje waar voor dient, zodat de lege en volle batterijen niet in hetzelfde bakje belanden.
Lever lege batterijen uiteraard in bij het klein chemisch afval.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat we beide praktische dezelfde tekst gebruiken, excuus hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prestaties en levensduur van een batterij hangt af van de temperatuur. Een batterij gaat zeer snel stuk door een langdurige blootstelling aan hoge temperaturen. De beste temperatuur is rond 20 graden. Laat jouw toestel nooit in de zon liggen en stop hem nooit in jouw broekzak.

Beste bewaarplaats batterijen: koelkast
Als je van plan bent jouw toestel een lange tijd niet te gebruiken, laad dan de batterij volledig op en haal ze uit het toestel. De beste bewaarplaats voor batterijen is een koele en droge plaats: een koelkast is dus perfect om batterijen te bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms vormen accu's zoals LiIon en NiMH cellen kristallen, die het werkzame oppervlak van anode en of kathode doen afnemen en daarmee veel capaciteit verliezen.
Door een dergelijke accu in een plastic zakje te doen
(tegen condenswater) en een nacht /etmaal in de VRIEZER te doen, vergruizen soms deze kristallen en krijgt de accu zijn oorspronkelijke capaciteit weer terug.
Na de vriezer, de accu gelijk helemaal opladen en het proces herhalen (dus nogmaals in een zakje een nacht in de vriezer en daarna weer helemaaql naladen)
heeft mij menig accu uitgespaard, waaronder dure accupacs van computers.
Het werkt niet altijd maar meestal wel!
Deze methode is zeer succesvol bij accu's voor mobiele telefoons.
VAN BELANG IS HET DAT DE ACCU EERST WEER STROOM MAG LEVEREN ALSA HIJ ZELF WEER OP KAMERTEMPERATUUR IS, accu's in de koelkast werkt niet,
juist de -20Graden maakt dat de gevormde kristallen
breken en vergruizen, dus ook het vriesvak van een koelkast is niet koud genoeg.
Vrijwel iedere accu heeft bij 20 graden Celsius de hoogste capaciteit.

Veel succes