wie heeft de elektromagneet uitgevonden?

ik ben bezig met mijn nask verslag maar ik kan er maar niet achter komen wie daadwerkelijk de Elektromagneet heeft uitgevonden.

ik ben zelf dyslecties en vind het moeilijk om duidelijk antwoord uit wikipedia te halen
alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De elektromagneet is uitgevonden door William Sturgeon.

Toegevoegd na 1 minuut:
Elektromagneet[bewerken]

Sturgeons elektromagneet
Na de ontdekking van elektromagnetisme in 1820 ging Sturgeon op zoek naar mogelijkheden om de experimenten van Ørsted na te doen. Met hulp van de instrumentmaker Francis Watkins maakte hij in 1825 een proefopstelling. Hij omwikkelde een hoefijzervormige ijzerstaaf met 16 windingen koperdraad en sloot deze aan op een zuil van Volta. Door een elektrische stroom door de draden te leiden zag hij dat het stuk ijzer werd gemagnetiseerd; elektriciteit had een magnetisch veld opgebouwd die geconcentreerd was in de ijzeren kern.

Hij nam waar dat de draadwikkelingen elkaar versterkten omdat in de parallel liggende draden de stroom steeds in dezelfde richting liep. Indien gemagnetiseerd kon zijn elektromagneet ongeveer vier kilogram optillen, ofwel twintig keer zijn eigen gewicht. Wanneer de stroom werd afgeschakeld, demagnetiseerde het ijzer en liet het zijn last onmiddellijk vallen.

Zijn uitvinding werd nog datzelfde jaar tentoongesteld in Londen en zelf ontving Sturgeon in 1825 een zilveren medaille van de Royal Society of Arts. Zijn elektromagneet zou een belangrijke elektrische krachtbron worden en bijdragen in de ontwikkeling van de elektrische telegrafie en de elektromotor.