Mag ik een spaarlamp van 16watt zetten waar normaal een lamp van 60watt in staat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een spaarlamp van 9 watt is gelijk aan 60 watt van een gewone lamp dus dat lijkt mij niet raadzaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan, maar ik zou dat niet op het toilet doen. Spaarlampen geven niet direct hun maximale lichtsterkte af en dat wordt erger naarmate het kouder wordt. Levensduur is wel veel langer dan de gloeilamp, tot wel 10.000 branduren.

Een spaarlamp van 13 Watt komt al nagenoeg overeen met de lichtsterkte van een gloeilamp van 60 Watt. Ledlampen hebben nog minder verbruik voor dezelfde lichtopbrengst en zijn direct op lichtsterkte. Een Ledlamp van 9 Watt geeft dezelfde lichtsterkte als een gloeilamp van 60Watt. Meer dan 6x goedkoper energieverbruik, maar de aanschafprijs ligt wel hoger dan de spaarlamp.

Let er bij gebruik van een spaarlamp even op dat je deze niet met een dimmer aangesloten hebt, want de meesten kunnen daar niet tegen. Er zijn wel dimbare spaarlampen te koop, maar die kosten dan ook meer. Je hebt daar ook een speciale dimmer voor nodig. Afhankelijk van het type spaarlamp zijn de spaarlampen te dimmen door middel van een dimmer met faseaansnijding of door een aan/uit-schakelaar (regelbare duty cycle = pulsbreedtemodulatie). Dit laatste type kan niet traploos gedimd worden, maar beschikt over een aantal standen (bijvoorbeeld 100%, 66%, 33%, 5%).

Om te kijken wat je kunt besparen kun je op de volgende link invullen:
http://www.energiesparen.be/spaarlamp/hoeveel_kan_u_besparen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dimmen door faseaansnijding is in principe regelbare dutycycle toegepast op sinusvormige wisselspanning, niet heel erg verschillend dus.
Watt is de eenheid van vermogen en vermogen is de energie wat een aparaat omzet, wat echter enkel uitmaakt is hoe hoog het voltage is.
Maar meestal kan elke lamp die in de winkel te koop is op netspannig (230 volt) branden zonder dat er kans op brandgevaar is.