Kan ik mijn VHS-banden digitaliseren zonder videorecorder?

Ik heb echt een ontzettend grote verzameling aan opnamens van ons gezin op VHS-banden. Nu wil ik graag een groot deel van deze banden digitaliseren (als bestand op mijn laptop plaatsen), en hiervan een compilatie maken. Ik vroeg me echter af of dit mogelijk is zonder in het bezit te zijn van een werkende videorecorder? Zijn er apparaten die dit kunnen? Als ik online info opzoek, kom ik voornamelijk software en tussen kabels tegen. Maar zijn er ook apparaten die de vhs afspeelt en gelijk opneemt op de harde schijf of iets dergelijks? Dit is geheel nieuw terrein voor mij en vroeg me af wat daarin de mogelijkheden zijn. Bij voorbaat enorm dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Nee, daar heb je een videorecorder voor nodig.
Dat is het enige apparaat dat een videoband kan aflezen.
Reddie
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
klopt. +
capthavoc
9 jaar geleden
idd zonder een manier om de videobanden af te spelen zal dat niet lukken. maar je kan een goed merk videorecorder voor en prikkie krijgen
nog een misschien overbodige tip ?
als je deze banden zelf hebt gemaakt met zeg maar een VHS videocamera dan kan het zijn dat deze op dubbele snelheid is opgenomen.
als je ze dan digitaliseert dan spelen ze te snel af
en dat kan je eigenlijk niet veranderen omdat het nooit helemaal zeker is wat de juiste snelheid precies is.
het kan handig zijn een vhsrecorder te zoeken die op meerdere snelheiden kan afspelen ?
Als je nog weet welke videocamera je daarvoor gebruikt heb.t kan je wellicht uitzoeken of deze op dubbele snelheid draaide
en welke vhs speler daarmee overeenkomt Heb je de banden als eens op goeie snelheid zien draaien op een andere vhs speler zal dat waarschijnlijk geen rol spelen.

maar toch ik heb zelf niet een betaalbare sofware renderer gevonden die die dubbele snelheid kan omzetten het kan dus best nog wel lastig zijn als het gaat om zelf gefilmde tapes
Je kan het door een professioneel bedrijf laten doen: digitaliseren van VHS banden.
Het is echter redelijk prijzig.
Als je echt een aanzienlijke VHS collectie hebt (10-tallen banden) dan lijkt het me handiger (in ieder geval goedkoper) om ergens een VHS videorecorder op de kop te tikken en een software/hardware setje om zo zelf je banden te digitaliseren.