Hallo hoe kan het dat weegschalen verschillende metingen geven?

mijn bedoeling is dat ik een paar keer verschillende digitale weegschalen heb aangeschaft maar al die weegschalen zijn volgens mij defect een keer had ik van mediamarkt een keertje van kijkshop en een keertje van bcc dit waren niet echt dure weegschalen kan iemand mij vertellen welke nou nauwkeurig is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom heb je er meerdere? En hoeveel verschillen ze?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon die kiezen die het minste aangeeft ;-)
Huishoudweeg schalen zijn niet heel exact geijkt - bovendien zou je dat regelmatig opnieuw moeten laten doen - maar het gewicht op de gram is ook niet zo belangrijk.
Het enige nut van een huishoudweegschaal is het angeven van veranderingen in gewicht. Of dat nu wat te hoog of te laag is, is niet zo heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let er ook op dat je op een harde ondergrond weegt, mijn tante woog altijd op tapijt en toen ze bij ons een keer op de weegschaal stond was ze ruim 10 kg zwaarder dan dat ze altijd had gedacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze op je weegschalen eens een paar zakken suiker of iets waarvan je het gewicht exact weet zie je gelijk welke weegschaal het dichtst bij de werkelijkheid zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Digitale displays wekken de indruk heel nauwkeurig te zijn, maar dat is schijn. Het mechaniek dat het gewicht op het meetelement overbrengt is heel belangrijk en vaak onnauwkeurig.
Ga 's morgens in de badkamer op je weegschaal staan en lees je gewicht af. Verplaats de weegschaal b.v. 30 cm en weeg je opnieuw. Herhaal dit een aantal keren. Groot kans dat je verschillende waardes afleest.
Maak jezelf gelukkig door aan te nemen dat de laagste waarde de juiste is :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Monaliza
Wat jij bedoelt is een soort ijken, maar als je een weegschaal ijkt bij bijvoorbeeld 5 kg, wil dat niet zeggen dat hij bij 70 kg ook nog goed is. Als je hem rond 70 kg nauwkeurig wilt hebben zul je de weegschaal moeten ijken met iets wat precies 70 kg weegt.

Antwoorden (1)

Het maakt niet uit dat er wat verschil in weegschalen zit. Je kan je het beste altijd op dezelfde weegschaal wegen en onder dezelfde omstandigheden/tijden. Bijv iedere ochtend bij het opstaan of iedere avond bij het naar bed gaan, dan heb je een redelijk betrouwbare meting. Zelfs de huisarts heeft geen geijkte weegschaal meer. Het maakt niet zoveel uit wanneer er tussen weegschalen een paar kilo verschil zit, tenzij je bijv sport in een bepaalde gewichtsklasse, maar dan nog maakt het niet uit als je maar weet hoeveel verschil er tussen de weegschaal zit waarop je gewogen wordt (dat zal na alle waarschijnlijkheid wel een geijkte zijn) als je meedoet aan een wedstrijd en je eigen weegschaal. Als je op de 'sportweegschaal' 71 kg weegt en je weegt op je eigen weegschaal 73 kg weet je hoe zwaar je op je eigen weegschaal mag wegen om in de juiste gewichtsklasse mee te mogen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch gaat dit niet helemaal op. Als ik twee keer achter elkaar op de weegschaal stap (zelfde omstandigheden dus), kan dat tot wel 2,5 kilo schelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op dezelfde dag? Of 2 dagen achtereen of iedere maandag? Iedere eerste zondag van de maand. Altijd op 1 januari?