Ag ik een laser pen kopen van 5000 mW?

Mag ik een groene laser pointer pen van 5000 mW kopen?

Het lijkt mij heel leuk om dat te hebben. Ik heb er geen ervaring mee, is dat erg?

Ik wil het graag uit het buiteland bestellen. Is dat een probleem?

Toegevoegd na 25 minuten:
Hier onder staat de foto van de groene laser pointer pen van 5000 mW

Toegevoegd na 52 minuten:
Sorry. In de titel staat de spelfout ag. Dat hoort te zij mag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
gvrox
7 jaar geleden
Wat is er zo leuk aan om zoiets te hebben ?
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik ben een keer met zo’n ding bestookt tijdens mijn werk als machinist. Je ziet door lichtweerkaatsing ineens allerlei lichtflitsen, dus automatisch kijk je om je heen wat er aan de hand is.
Als er namelijk ergens in de buurt een aanrijding gebeurt, raakt vaak de bovenleiding beschadigd, en een verderop ineens losgekomen bovenleiding kan overal in de buurt tegen de ophanging slaan en zo vonken veroorzaken.
Ik wil daarbij liever niet blind worden aan mijn ogen, als ik zo vrij mag zijn! Ik wil zelfs geen kleine oogbeschadiging oplopen. Dat mensen vanzelf hun ogen op een plotseling lichtverschijnsel richten, gebeurt trouwens niet alleen bij treinmachinisten. Daarom werkt anti-botsingsverlichting van vliegtuigen ook met kortdurende en daardoor opvallende lichtflitsen. Die vallen enorm op en je richt er automatisch je ogen op; dat gaat vanzelf en je kunt dat niet tegenhouden. Dus mensen die omdat het ze wel leuk lijkt met lasers spelen zijn bepaald niet mijn vrienden. Zelfs de brillenwinkel wordt er niet blij van.
En wat denk je van de ogen van vogels in je tuin, of een kikker ergens in het gras? Ik kan me de nieuwsgierigheid voorstellen, maar ben er dus erg op tegen. De meesten die zo'n ding kopen, laten hem volgens mij na de eeerste dagen dan ook in de kast liggen, want anders zou je er wel vaker iets van zien. En als iemand zijn medemensen toch, maar dan zgn. 'legaal' wilt hinderen met een (toegestane, of althans) niet verboden laser, dan wens ik die agitator wederkerig allerlei (uiteraard legale) hinder toe.

Antwoorden (1)

Dat is niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Enerzijds mogen dergelijke sterke laser niet worden verhandelt in Nederland. Dus de douane mag deze onderscheppen.

Verder is maar de vraag of je het mag bezitten. Expliciet zijn dergelijke lasers niet bij een centrale wet verboden om te bezitten. Echter met een wat bredere visie op de wet wapens en munitie kan in onder sommige omstandigheden het voorhanden hebben van een dergelijk laser verboden zijn: 'dat zij bestemd zijn om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen'

Daarnaast hebben een aantal gemeenten in Nederland (in elk
geval Rotterdam, Haarlemmermeer en Den Helder) inmiddels een bepaling in hun
Algemene Plaatselijke Verordening heeft opgenomen, op grond waarvan het
verboden is om op een openbare plaats zodanig met laserlicht te schijnen, dat
daardoor de openbare orde wordt verstoord of overlast wordt veroorzaakt. Ook
het bezit, anders dan voor professioneel gebruik, is in die gemeenten strafbaar
gesteld.

Conclusie: Omdat ze binnen Nederland niet verhandelt mogen worden is het kopen ervan ook niet toegestaan in die zin dat de levering onderschept kan worden zodat je je lezer kwijt bent. Als je heel voorzichtig met je laser omgaat zou er niet meteen een beletsel hoeven te zijn om een dergelijke laser te bezitten. De regering heeft ervan afgezien om het bezit strafbaar te stellen. Echter als je in de 'verkeerde' gemeente woont mag het vooralsnog niet.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCkQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbestanden%2Fdocumenten-en-publicaties%2Fkamerstukken%2F2013%2F01%2F23%2Fantwoorden-kamervragen-over-het-gevaar-van-krachtige-laserpennen%2Flp-v-j-0000002452.pdf&ei=zswRVcfLD9bVaqHfgugG&usg=AFQjCNFk3eJ8bsYvnYnmZYmrTyJgJiLWjg&sig2=6uOeeDOT_uVHmnWkjzAsGw&bvm=bv.89184060,d.d2s
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord. Het is alleen voor in mijn tuin, mag dat wel? Het pdf is niet beschikbaar bij mij. Kan je daar misschien iets aan doen?
erotisi
7 jaar geleden
In je tuin kun je natuurlijk naar van alles schijnen wat eventueel gevaar op kan leveren, ben daar dus heel erg voorzichtig mee en experimenteer er niet te veel mee.
En onderzoek eens of het in je gemeente wel is toegestaan om deze te bezitten. Misschien kun je de link openen via deze site onder kamervragen:
http://nos.nl/op3/artikel/2026746-gevaarlijke-illegale-laserpennen-gewoon-te-koop.html Toch twijfel ik of mijn antwoord wel klopt. Want op wikipedia staat dat lasers met een vermogen tot 500mW zijn toegstaan in Nederland. En jouw laser valt in catergorie 4 >500mW Dus wacht nog even met kopen....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga het niet kopen. Het lijkt mij te gevaarlijk. De laser was maar 3 euro maar ik vind mijn ogen belangrijker. Heel erg bedankt voor je advies. Weet u ook misschien iets van lampen?
Het is niet erg als u het niet weet. Ik ben blij dat ik met je gesproken heb hierover.