Hoe bereken je de stroomsterkte in eens serie schakeling?

Als er 2 lampjes in een serie schakeling staan van 0,5 A, is de stroomsterkte die door de schakeling gaat 1 A of dan nog steeds 0,5 A ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
"Als er 2 lampjes in een serie schakeling staan van 0,5 A"
??
0,5A elk of hoe bedoel je dit?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, elk 0,5 A
TurfGraver
5 jaar geleden
Is er nog iets bekend als spanning over schakeling en van de lampje?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iemand aub?
TurfGraver
5 jaar geleden
0,25 A
(Dit is een antwoord zonder enig idee of het goed is aangezien belangrijk informatie om antwoord te geven ontbreekt.)
grasmaaier
5 jaar geleden
Die is dan nog steeds 0,5 A. Die lampjes kun je zien als 2 weerstanden en die kun je bij elkaar optellen. En dan geld de wet van Ohm, U=I x R
TurfGraver
5 jaar geleden
0,5 A kan ook (als voltage schakeling twee hoger is dan voltage van lampjes als deze 0,5 A trekken)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oké, heel erg bedankt!
LeonardN
5 jaar geleden
@TurfGraver (ik ben hier slecht in hoor dus met een behoorlijke kans naast de pot te pissen:) http://www.aphelder.nl/oefeningen/t3/oef_hst1.htm (oefening 5)
http://www.aphelder.nl/oefeningen/t3/oef_hst1.htm#uitw5
"De stroomsterkte in een serieschakeling is overal gelijk. Dus is de stroomste door één lampje is 6 A. In deze schakeling geldt ook de formule" (disclaimer ik spreek je dus tegen (soort van) zodat jij de kans hebt mij te corrigeren). "Ik heb twee lampjes welke 12V - 0,5A zijn.
Ik sluit ze in serie aan op 12V, wat is de stroom door deze schakeling..." Ehhh is dat niet een heel slecht idee? Of beter gezegd een praktisch onhandig of onwaarschijnlijk idee. "(als voltage schakeling twee hoger is dan voltage van lampjes als deze 0,5 A trekken)"
Juist Als je twee lampjes van 12v in een serie gooit dan verwacht iedereen 24v en gelijk amperage. (Ik zeg dus niet dat je iets zegt wat rekenkundig niet klopt, maar dat je een wat onwaarschijnlijk scenario lijkt te nemen.
TurfGraver
5 jaar geleden
Vandaar de vraag, wat is die "0,5 A"?
Een gemeten waarde in de schakeling?
Een waarde welk het lampje heeft bij een bepaalde spanning?
Waarschijnlijkst is het 0,5 A, dus een gemeten waarde. Zeker.
Maar, ken de opdracht niet. Heb ze wel eens anders voor de kiezen gehad. :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt gewoon een serie schakeling met als eerst een ampèremeter en dan 2 lampjes naast elkaar, elke lampje is 0,5 A.
Ik ben aan die 0,5 A gekomen door 3 watt te delen door 6 volt.
Want het opgegeven vermogen van het lampje was 3 watt en het opgegeven spanning is 6 volt, (ik heb momenteel geen ampèremeter). En ik vroeg me dus af of het nu dus 1 A is (dat je het dus moet optellen) of dat het gewoon 0,5 A is, want je moest de stroomsterkte meten. Hopelijk is het nu duidelijk.
TurfGraver
5 jaar geleden
Dus lampjes van 6v - 3 watt
En de opgegeven spanning op de schakeling?

Antwoorden (1)

De stroomsterkte blijft 0,5 A. De spanning verdeelt zich over de lampjes (weerstanden).
jc54
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Ik heb twee lampjes welke 12V - 0,5A zijn.
Ik sluit ze in serie aan op 12V, wat is de stroom door deze schakeling...
jc54
5 jaar geleden
@Turfgraver; De stroom is o,5 A. de lampjes gaan zwak branden, omdat er per lampje 6 volt spanning staat.
TurfGraver
5 jaar geleden
Even kijken hoor, weerstand van lampje is R=U/I = 12/0,5 = 24 ohm.
Twee in serie is 48 ohm.
Stroom bij 12 v bij weerstand van 48 ohm is, I=U/R. 12 / 48 is 0,5?
Spanning over elk lampje is inderdaad 6 volt. 6 / 24 is ook 0,5?
Dat lampjes (veel) zwakker geloof ik.
Immers P (watt) is UxI.