Ik wil het afdekplaatje van het stopcontact eraf halen om te verven. Moet ik dan de stroom uitzetten?

Gaat echt alleen om het afdekplaatje dus.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
25K

Het beste antwoord

Strikt genomen moet je altijd de stroom uitzetten wanneer met met stopcontacten, schakelaars etc bezig gaat. Als je het afdekplaatje er af haalt, kan je namelijk contact maken met de aders en kan je dus een schok krijgen met alle gevolgen van dien.
Dat is de theorie.

In de praktijk zou je hetzelfde moeten doen. Stroom er af halen. Maar ik moet toegeven dat ik het zelf ook niet doe (heb afgelopen weekend geschilderd). De kans op een schok acht ik niet heel groot, maar blijf je wel bewust dat er een open stopcontact is. Dit kan zeker een gevaar opleveren als er (bijv) kinderen bij zijn. Dus er zitten zeker risico's aan.

Kortom, afhankelijk van de omstandigheden zou ik het wel of niet doen. Als ik alleen ben (of alleen met volwassenen) zou ik de stroom er niet af halen. Wanneer er kinderen bij zijn, zou ik het absoluut wél doen (de stroom er af halen).
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt! Aangezien ik een kat heb die in de buurt van het stopcontact kan komen zal ik toch de stroom uitzetten :)
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling: Moderne stopcontacten zijn zo geconstrueerd, dat ze zelfs zonder afdekplaatje redelijk veilig zijn.

Andere antwoorden (3)

Als het alleen om het afdekplaatje gaat hoef dan niet volgens mij,maar je kunt beter even informeren bij een tuincentrum.
3 jaar geleden
nielsjuh
3 jaar geleden
Minnetje is niet van mij, maar informeren bij een tuincentrum? Lijkt me niet de juiste plek voor vragen over elektra.
Nee, dat hoeft zeker niet. Zorg er wel voor dat je niet met verf in het stopcontact komt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bij een schakelaar kan je de stroom er nog wel op laten staan maar bij een stopcontact zou ik dat zeker niet doen. Zeker niet met kinderen of huisdieren in de buurt.
Mocht je de stroom er wel op laten staan kijk dan uit met het terug schroeven van het stopcontact dat je met het schroefje de connector niet raakt. Het is raadzaam om bij het terug plaatsen het schroefje helemaal te verwijderen dan het stopcontact terug plaatsen en als die goed zit pas het schroefje erin doen.